Skip to main content
فهرست مقالات

سینما و افکار عمومی سازی در سال های 1316 تا 1327 (سال های فراموش شده ی سینما در ایران)

نویسنده:

(70 صفحه - از 71 تا 140)

خلاصه ماشینی:

"اگر واردات فیلم در زمان رضا شاه نیاز اجتماعی تولید کرده‌ بود و این اواخر شرکت‌های واردکننده از طریق پروانه‌ی‌ واردات،این نیاز را از متفقین و محور تأمین می‌کردند،در عوض در سال‌های بیست،متفقین به دلیل فقدان یک‌ سازمان تحریم‌کننده‌ی مستقل در کشور ما،از این نیاز اجتماعی به تفریح،که حال به صورت نیاز به کسب‌ اطلاعات جنگی هم تبدیل شده بود،به نفع خود استفاده‌ کردند و تمام فیلم‌های تبلیغاتی سال‌های 0231 تا 5231 با پول بلیت مردم ایران و گاه مجانی،برای ایجاد یک فضای‌ جدید ارایه می‌شد و بی‌اثرسازی تبلیغ رقیبان متفق در سرلوحه‌ی این اقدامات بود و می‌بینیم که دوبله،بلافاصله‌ بعد از جنگ،مطمئن‌ترین وسیله را برای رسیدن به همان‌ دوران قبلی،یعنی بازگشت به دوره‌ی سرگرم‌سازی فراهم‌ آورد و گرچه از دل دوبله تولید فیلم در ایران به وجود آمد، اما تا سالیان سال به عنوان اهرم فشار واردات بر تولید ضعیف داخلی عمل کرد. در اصفهان نیز به دعوت کنسولگری شوروی گروهی برای‌ تماشای فیلم به سینما مایاک دعوت می‌شدند،از جمله‌ برای تماشای فیلم جمهوری ازبکستان و«مجلات ورزشی‌ جدید»(خرداد ماه 4231)با تمام این‌ها،گرچه به گزارش‌ اداره‌ی بازرگانی داخلی و خارجی امریکا از آغاز جنگ تا این‌ سال فیلم‌های روسی و انگلیسی با فیلم‌های امریکایی‌ رقابت می‌کردند با این که پنجاه تا نود درصد فیلم‌هایی که در سینماهای مصر،فلسطین،عراق و ایران به معرض نمایش‌ گذاشته می‌شوند،در هالیوود تهیه می‌شوند."

کلید واژه های ماشینی:

سینما ، فیلم ، ایران ، نمایش ، رادیو ، انگلیسی ، آلمان ، ماه ، فارسی ، شوروی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.