چکیده:
بازی یک فعالیت طبیعی، مطبوع و دلخواه است که دامنه گستردهای دارد و انجام آن
آسان است.بازیها متعددند؛یکی از انواع یازیها بازی نمایشی است.از راه بازی نمایشی و
دادن نقشهای مختلف به کودکان میتوان آنان را به بروز رفتارهای خاصی واداشت.از طرف
دیگر تماشای بازی نمایشی از جانب کودکان میتواند به صورت یادگیری مشاهدهای و
الگوپذیری از بازیگران، رفتارهای خاصی را برانگیزد.این رفتارها میتوانند چگونگی
برقراری ارتباط اجتماعی باشند.این تحقیق، به بررسی تأثیر بازیهای نمایشی بر کسب مهارتهای اجتماعی کودکان
پیشدبستانی پرداخته است.هشت بازی نمایشی برای کودکان گروه آزمایش تهیه گردید و هر
کدام از بازیها تعدادی از مهارتهای اجتماعی را آموزش میداد. گروههای آزمایش و گواه با نمونه گیری تصادفی از میان کلاسهای آمادگی کودکستانی
که خود تصادفا انتخاب شده بودند برگزیده شدند.مهارتهای اجتماعی برای این کودکان
شامل لبخندزدن، احترام گذاشتن به دیگران، پیوستن به فعالیتهای در حال انجام، دعوت
کردن دیگران، مهارتهای گفت و شنود، همکاری، پیوستن به جمع و توجه به ظاهر آراسته
داشتن بود.بازیهای نمایشی با کمک گروه بازیگر اجرا میشد و گروه تماشاگر مشاهده
میکرد.قبل و بعد از بازیهای نمایشی آزمون مهارتهای اجتماعی از دو گروه آزمایش و
گواه به عمل آمد.پس ار تجزیه و تحلیل نمرات مشخص شد که اجرای بازیهای نمایشی در کسب
مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی مؤثر نبوده است(05/0 p ، 82/1 z ).همچنین تماشای بازیهای نمایشی در کسب مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی مؤثر
نبوده است.(05/0 p ، 1493/0 z )میان دختران و پسران در کسب مهارتهای
اجتماعی از طریق اجرای بازیهای نمایشی تفاوت دیده نشد، (05/0 p ، 7254L z
)، ولی میان دختران و پسران در کسب مهارتهای اجتماعی از طریق تماشای بازیهای
نمایشی تفاوت، معنادار بود.(05/0 p ، 3507/2 z )شاید کودکان از تماشای
نمایش نتیجه بگیرند، ولی از انجام آنها مهارتی نیاموزند.
خلاصه ماشینی:
"فرضیه دوم:تماشای بازیهای نمایشی بر کسب مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد نتایج این فرضیه در جدول 3 آمده است.
بنابراین تفاوت میان دو گروه معنادار نیست یعنی تماشای بازیهای نمایشی در کسب مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی تأثیر نداشته است.
جدول 6-مقایسه تأثیر اجرای بازیهای نمایشی بین دختران و پسران پیشدبستانی در مهارتهای فرعی بین دختران و پسران بازیگر بازیهای نمایشی در مهارتهای اجتماعی، احترام گذاشتن به دیگران، پیوستن به فعالیتهای در حال انجام، دعوت کردن دیگران و مهارتهای گفت و شنود تفاوت معناداری وجود داشته و بازیهای پسران بیش از دختران بر کسب این مهارتها تأثیر داشته است.
جدول 8-مقایسه تأثیر تماشای بازیهای نمایشی بین دختران و پسران پیشدبستانی در مهارتهای فرعی مهارت اجتماعی جدولهای 9 و 10 و 11 نتایج گروه بازیگر و تماشاگر را در کسب مهارتهای اجتماعی نشان میدهد.
جدول 11-مقایسه تأثیر اجرا و تماشای بازیهای نمایشی در دختران پیشدبستانی بحث و نتیجهگیری 1-اجرای نمایشهای پانتومیم در کودکان پسر و دختر پنج وشش ساله تغییر قابل توجهی در مهارتهای اجتماعی آنان نداده است.
آنان معتقد بودند در صورتی که شخص خود در موقعیت خاص قرار گیرد یادگیری بهتر صورت خواهد گرفت تا آنکه فقط به مشاهده الگو بپردازد، ولی نتیجه به دست آمده از این تحقیق تفاوت بارزی میان دو گروه نشان نداد.
میتوان اینگونه تفسیر کرد که گروه تماشاگر در طول تماشای هشت نمایش پانتومیم تنها مهارت لبخندزدن را کسب کرده است و دلیل این امر میتواند وجود این مهارت در تقریبا تمامی نمایشها باشد که خود سبب بروز آن در کودکان شده است."