خلاصه ماشینی:
"»6و این باعث شده که به آن به صورت علمی بنگرد و برای تغییر و تحولات آن راهکارهای علمی و عملی را از دیده دور ندارد در حالی که یکی از مهمترین و عمدهترین معضلات تئاتر در ایران کمبود دیدگاههای راهگشا و علمی-تجربی به پدیده تئاتر،چگونگی حضور و کارکرد تماشاگر در نمایش و ارتباط متقابل این دو عنصر اصلی با همدیگر است زیرا این تماشاگر است که باید با اثر ارتباط برقرار سازد چیزهایی دریافت کند و به ازای هرآنچه از اجرا درک و دریافت کرده از خود بازخورد نشان دهد و این به شرطی امکانپذیر است که از روشهایی استفاده شود که از طریق آن،امکان تاثیرگذاری ذهنی بر ذهن دیگر به وجود آید.
»7 (به تصویر صفحه مراجعه شود) در تایید این گفته از آندره مالرو،نویسنده بزرگ فرانسه نقل میکنیم که: «وقتی تلویزیون،نمایشی بریتانکوس اثر راسین را پخش کرد،تنها در یک شب نمایش این اثر،تعداد بینندگان تلویزیونی بیش از مجموع بینندگانی بود که در طول 1070 بار اجرای آن در تئاتر مشهور«کمدی فرانسز»از سال 1860 به این طرف، آن را تماشا کرده بودند و این خود بیانگر نحوه تاثیر تلویزیون و گستردگی دریافت آن است.
این پژوهش که از نخستین تا واپسین روزهای سال 82 اجرا شد(ارایه در 1383)با طراحی پیمایشی( Crooss Sectional )روی تمام نمایشها(84 نمایش)در 10 سالن و تعداد 2416 تماشاگر و هنرمندان نمایشها انجام گرفت با این امید که بتوان پس از«تعیین وضعیت»هنر نمایش(البته فقط در محدوده سالنهای اصلی شهر تهران با شاخصمه های فوق که اساس هنر نمایش است و شناخت و پرداخت آن از اهمیت بسیار برخوردار است،گام بعدی؛یعنی«علتیابی»مشکلات و آسیبهای تئاتر از جمله پدیده«تماشاگر» برداشته شود."