خلاصه ماشینی:
"اینجا نشانهها دیگر کفایت نمیکنند:نیازمند نوعی درگیری بدنی از جانب بازیگر هستند:هنر سنتی به بازیگر آموخته است که ادای این درگیری را درآورد،نه اینکه زندگیاش کند؛و از آنجا که نشانهها فرسودهاند و آمیخته با هزار جلوهء تجسمی پیشین که ذهن را به سوی خود منحرف میکنند،نمیتوان آنها را باور کرد:چرخ و واچرخها،بیانی که بیموقع ضرباهنگ مییابد، ضربههایی که به زمین وارد میآیند،برای تحمیل حضور جادو کافی نیستند.
این آمیزهء نیاندیشیدهء جزیرهء کرت و کوی«سنت-اونوره»6فراوان به منطق ارستی لطمه میزند:تماشاگر در میماند که به راستی با چه پدیدهای سروکار دارد:انگار خود را در برابر تراژدی انتزاعی(زیرا کار از نظر دیداری مختلط است)و در تمایل زیاده طبیعیاش مبنی بر تن زدن از برداشتی مطلقا تاریخی از اجرا،مورد تایید قرار میگیرد.
اجرا کردن تراژدی از اشیل در سال 1955 هیچمعنایی ندارد مگر آنکه قصد کرده باشیم سرانجام پاسخی روشن به این دو پرسش بدهیم:برای معاصران اشیل،ارستی دقیقا چه ماهیتی داشته است؟از معنای دیرینهء اثر چه بهرهای عاید ما انسانهای قرن بیستم میشود؟ چندین نوشته ما را در پاسخ به پرسش نخست یاری میدهند:ابتدا باید از مقدمهء عالی«پل مازون»15بر«مجموعهء گیوم بوده»16یاد کنیم؛و آنگاه،در زمینهء یک جامعهشناسی وسیعتر،از کتابهای«باکوفن،انگلس،و تامسون»17به رغم میانهروی اشیل در مسایل سیاسی بیشک ازستی در روزگار خود اثری پیشرو بوده است؛این نمایشنامه گواه گذار از جامعهء مادرسالار است به جامعهء پدرسالار:نمایندگان جامعهء نخست«ارینیها»یند و نمایندگان جامعهء دوم،آپولون و آتنا."