خلاصه ماشینی:
"لبخند باشکوه بهعنوان یکی از نمایشنامههای بنیادین یا شاید اولین نمایشنامهای است که مسالهء خان خانی را به رغم ظاهر فریبندهء معاصرش،یعنی درس خواندن و به دانشگاه رفتن فرزندان خان،بهویژه(اناث)و صاحب اندیشه شدن ذکور خانواده و از همه مهمتر آشنایی این گلهداران و رمهداران و زمینداران بزرگ(که تا دیروز رعیت بیچاره و توسری خور را به دنبال اسبان خود میدوانیدند و یا به هنگام تفرج هرکجا با دخترکی خوش برورو مواجه میشدند،او را به صیغه خود در میآوردند و هنوز صاحب اختیار دختر شوهر کرده در شب زفاف بودند)با هنر(موسیقی،نقاشی،تئاتر)مطرح میکند.
زیرا که مردم اگر قلدری و کفر اربابان خود را برای مدتی تحمل کنند،هرگز ظلم و بهویژه تعدی آنها به نوامیسشان را تاب نخواهند آورد و داود بهعنوان سمبل میلتاریسم یا به تعبیر صحیحتر قلدری قزاقانه که دایم در صدد شکار آهوان و خرگوشهای سفید زبان بسته است و با چکمههای نظامی(روسی)در دل آنها ایجاد خوف کرده،شفای درد گیل را در دست گرفتن انگشتری و تسبیح قدرت و به پاکردن همان چکمهها و شکار گنگشکهای عاشق نحیف میداند،با فرق سر سقوط کرده،اینگونه جزای نقدی به مردم را پس میدهد.
همانها که به دلیل صبغههای اولیگارشیک باوجود پیانو در عمارتهای اربابیشان(در این مقطع تار و سه تار را ساز مطربی میدانستند)از کوزههای وجودشان همان بیرون تراوید که مردم دیدند و شنیدند،و در کنار این نوع از هنر که در ارتباط راستین با مردم،پایش میلنگید و همسر گیل با زایمانش دچار بحران روحی و روانپریشی شده بود،نوعی از هنر جدید پا به عرصه وجود گذاشت که با فراگشت های چند هزار ساله گیلده در تضاد و تعارض بود."