چکیده:
که خواستها و نیازهای مشترک و مشابه،متفاوت و متنوع کشورها و مجموعههای انسانی از طریق همگرایی و همیاری سازماندهیشده حمایت، حفاظت و تأمین میگردد. سپس سازهی اصیل سازمان یا مؤلفههای سازماندهی سازمانی،با توجه به کارکرد انسجامبخشی و همبستگیزایی آنها(که متن اصلی این نوشتار را میسازد)به تفصیل کالبدشکافی میشود.در این رابطه شش مؤلفهی سازماندهی سازمانی،که هویت سازمان را در جهان مدرن میسازد،بازگو میشود.این مؤلفهها عبارتند از همپایه بودن و همپایهسازی عاملین، محصولات برای بیرون،یعنی در خدمت اهداف و برنامههای سازمان، توسعهی کار و بهرهوری فعالیت،گونهی فعالیت از سنخ اقدام و عملیات، برنامهریزی آگاهانه و مسؤولیت جمعی-مشترک،و چگونگی فرایند انسجام و همبستگیزایی هر کدام به طور مشروح بازگو گردیده است. برایند این بازگویی و بازنمایی این است که کارنامهی سازمان کنفرانس اسلامی در باب انسجام از ناحیهی مؤلفههای سازماندهی سازمانی نامبرده ناکامیاب بوده و علت آن نیز همانا عدم تحقق و یا فعال و عملگرنبودن و نشدن مؤلفههای ششگانهی یاد شده میباشد. در جهان پیشرفتهی امروزی نیازها و خواستها،به ویژه در سطح کلان،از نظر جغرافیایی،توزیعپذیر گردیده و از حیث ماهیت و برآوردهشدن، صورت تکمیلی-ارتباطی یافتهاند.طبعا در اینگونه ایستاری مدیریت تعامل و کنش،سازوکار جدیدی میطلبد،که سازماندهی سازمانی از شمار چنان سازوکاری محسوب میشود،و سازمان کنفرانس اسلامی حرکتی است در این راستا. جستار این نوشتار را تحلیل کارنامهی سازمان کنفرانس اسلامی در باب انسجام،که یکی از اهداف کلیدی آن است،میسازد.برای این مهم نخست تصویری از انسجام ارائه میشود که در آن انسجام به فرایندی گفته میشود
خلاصه ماشینی:
"با وجود اینکه سازمان کنفرانس اسلامی،به ویژه پس از اجلاس سران،در تهران(6731)،سیاست حمایت و دفاع از مقدسات و جلوگیری از توهین به آنها را به تصویب رساندند و از شمار برنامهی کاری خویش قراردادند،اما در مقام اجرا به نظر میآید که کاری از پیش نبردهاند،چهاینکه موج توهین و تهمت به مقدسترین آموزه وشخص اسلام،یعنی پیامبر رحمت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله،از سال 5002 میلادی در جغرافیای اروپای پیشرفته و منادی حقوق آدمیان آغاز و در 6002 تکرار و بار دیگر در سال 7002 میلادی ادامه مییابد و دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی،احسان اوغلو را وامیدارد که این عمل شرمآور و ظلمتزا را در تاریخ 6831/6/9 محکوم نماید.
تمامی ورودیها و عناصر مجزا و فربهشدهی غیر عامل را،در یک شبکهی ارتباطی فعال و عملیاتی درمیآورد و با واسطهی این روح و عامل است که فعالیت سازمان از گونهی اقدام و عمل میگردد،محصولات برای بیرون تولید و عرضه میشود،همپایه بودن وهمپایهسازی لباس عینی و عملیاتی به تن میکند و بهرهوری مستمر و پایدار در تمامی فعالیتها پدیدار گردیده و همچون سیاست اجزایی دنبال میگردد؟ مسؤولیت جمعی و مشترک درواقع همانا انجام زنجیرهای از اعمال و فعالیتها،عینیت دادن به پارهای از مسایل و موضوعات و نیز بازبینی و بازرسی عملکردها و بازسازی کارامد آنها در چارچوب اهداف و برنامههای سازمان و سیستم،از سوی عاملین میباشد.
با توجه به نیازمندیهای جهانی،وضعیت کشورهای اسلامی،حجم و سرعت تحولات و تغییرات در محیط پیرامونی،حضور مستقیم قدرتهای اقتصادی، علمی،تکنولوژیکی،نظامی و سیاسی در محیط پیرامونی و نیز عملگرنبودن پارهای از نهادهای اساسی نامبرده،و مهمتر از همه عدم شکلگیری و نبود نظام و سیستم همگرا در حوزههای یادشده و به تعبیر دیگر درنیامدن همگرایی به صورت نظام،گامهای برداشتهشده نسبت به هدف بزرگ انسجام عملی میان کشورهای اسلامی بسی ناچیز مینماید."