چکیده:
چنانچه حجاب یک نوع رفتار قلمداد گردد، این رفتار همانند سایر رفتارهای دیگر تحت
تأثیر قواعد خاصی است. بر اساس تئوریهای جامعهشناختی و روانشناختی، انجام یک
رفتار، تحت تأثیر عوامل متفاوتی است. یکی از عوامل مهم و اثر گذار بر انجام و نحوة
رفتار، اطلاعات و آگاهیهای فرد از رفتار میباشد. به عبارت دیگر، سطح شناختی فرد،
اقدام و نوع رفتار وی را مشخص میسازد. اطلاعات و آگاهیهای فرد، نسبت به اشیاء،
پدیدهها و مفاهیم، طی فرآیند جامعهپذیری وی ایجاد میشود. در این نوشتار،
جامعهپذیری از دیدگاه تئوریهای کارکردگرایی، تقابل و کنش متقابل نمادین بررسی شده
است و خانواده، مدرسه، گروه همسالان و نهادهای اجتماعی و ارتباطی به عنوان عوامل
مؤثر بر جامعهپذیری حجاب معرفی میشوند که ناهماهنگی و بدکارکردی این عوامل
میتواند منجر به آسیبپذیری فرآیند جامعهپذیری حجاب گردد.
If we consider hijab as a behavior، like any other behavior، it follows certain regularities. According to sociological and psychological theories، performing a behavior is influenced by certain factors one of which is the individual’s awareness of and information about the specific behavior. In other words، the individual’s level of cognition determines his / her action and behavior. This information and knowledge about objects، phenomena، and concepts are obtained through the process of socialization. In this paper، socialization is studied according to functionalism and symbolic interaction perspective. Here، family، school، age group، and social and communicative institutions are introduced as factors determining hijab socialization، with the disharmony and dysfunction of these factors resulting in the vulnerability of hijab socialization process.
خلاصه ماشینی:
"وی معتقد است مدرسه و آموزش و پرورش به عنوان یکی از گروههای اساسی که هر فرد در طی زندگی خود با آن روبهرو میشود، نقش مهمی در آشنا سازی مردم با این ارزشها و قواعد ایفا میکند.
این تعارض هنگامی شکل جدی به خود میگیرد که کودک وارد مرحله نوجوانی و جوانی شده و متوجه این تفاوتها و تعارضها میان ارزشها و هنجارهای جامعه و ارزشهای مورد قبول خانواده خود میشود، مثلا هنجار اجتماعی حکم میکند که زنان پوشیده در جامعه رفت و آمد کنند، یا هنجار اجتماعی این است که بهترین و کاملترین پوشش برای زنان و دختران چادر است، یا اینکه زنان و دختران نباید با آرایش در اماکن عمومی ظاهر شوند و...
هر نهاد و سازمانی بر اساس نقش خاصی که در شبکه روابط اجتماعی دارد، وظایف و تعهدات ویژه¬ای نیز به عهده دارد که موظف به انجام آنها می¬باشند؛ مثلا مهمترین وظیفه نهادهای علمی و آموزشی، در نظام شبکه روابط فرهنگی جامعه، اقناع ذهنی افراد براساس گفتگو و مباحثه برای رسیدن به یک اجماع و تحت تأثیر قراردادن طرف دیگر است.
از این رو، تمام تلاش نهادهای علمی و آموزشی کشور باید در جهت بحث و گفتگو در زمینه حجاب و روشن نمودن ابعاد آن باشد و این کار نباید توسط نهاد سیاسی با اهداف سیاسی و اقتصادی انجام گیرد، زیرا جامعهپذیری پایدار و قوی در جامعه در زمینههای مختلف مستلزم آن است که هر نهاد و مؤسسهایی، به وظایف و کارکردهای خاص خود مبادرت ورزیده و از دخالت در حوزههای کارکردی سایر نهادها و مؤسسات، هر چه قدر که به ظاهر ساده و سهل به نظر آید، خودداری نماید."