خلاصه ماشینی:
"عمومی کردن علم با مطالعه موردی درباره علامه مجلسی محمد مجلسی آموختن دانش بر هر مسلمان فرض است و فریضه،و عذر نادانی پذیرفته نیست؛ چنانکه آموزش دانش بر عهده عالمان دین است و خداوند پیش از آنکه از نادانان برای آموختن پیمان بگیرد،از عالمان برای آموزش پیمان گرفته است1.
بارزترین نمونه آن خسرو انوشیروان است که حتی هنگامی که کشور دچار کمبود بودجه شده بود،اجازه نداد فرزند کفشگری به ازای پرداختن هزاران درم،علم بیاموزد2پس از ورود اسلام به ایران،این اندیشه از سکه افتاد اما اندیشه دیگری جایگزین آن شد؛عدهای از عالمان میپنداشتند احترام مقام علم به این است که همه فهم و عمومی نشود و به سطح فکر و فهم مردم نزدیک نشود؛یعنی نباید علم را ساده و زودیاب و به فهم مردم نزدیک کرد بلکه مردم باید خود را به رنج افکنند و برکشند و اگر نتوانستند،بر عالمان حرجی نیست.
امروزه در جهان این پندارها نقش برآب و جنبش علمی گستردهای آغاز شده که هدف آن ساده و عمومی کردن علم است تا عامه مردم با مسائل علمی-حتی جزئیات پیچیده آن- آشنا شوند.
در پایان این بحث،مناسب است حدیثی هشدارآمیز و تنبهبرانگیز از صادق آل محمد(ع) آورده شود که ضمن اشاره به ضرورت عمومی کردن علم،طبقاتی ساختن آن را بدفرجام شمرده شده است:«من العلماء من یری ان یضع العلم عند ذوی النروه و الشرف و لا یری له فی المساکین وضعا؛فذالک فی الدرک الثالث من النار13؛یعنی برخی عالمان تصور میکنند که آموختن علم باید مخصوص ثروتمندان و اشراف باشد و آن را برای فقیران لازم نمیدانند؛این گروه در طبقه سوم دوزخ جای دارند»."