چکیده:
کشورهای پیشرفته و برخی از کشورهای در حال توسعه از دهههای اخیر با توجه به نقش مؤثر و مثبت کارآفرینان اقتصادی در توسعه جامعه،بهرهبرداری از این توانمندی را جهت مواجهه با معضلاتی نظیر رکود،تورم و عدم اشتغال مورد توجه قرار دادهاند.این کشورها برای آموزش کارآفرینی به ویژه مهارتهای دانشمحور کسبو کار برنامههای گوناگون عملی را طراحی و اجرا کردهاند که هدف اصلی آن آمادهسازی دانشآموزان و دانشجویان برای تولید محصولات از طریق تأسیس و راهاندازی کسبوکارهای جدید میباشد در این مقاله برنامههای آموزش و ترویج مهارتهای دانشمحور کسبوکار در بعضی از کشورهای اروپایی مطالعه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"این کشورها برای آموزش کارآفرینی به ویژه مهارتهای دانشمحور کسبو کار برنامههای گوناگون عملی را طراحی و اجرا کردهاند که هدف اصلی آن آمادهسازی دانشآموزان و دانشجویان برای تولید محصولات از طریق تأسیس و راهاندازی کسبوکارهای جدید میباشد در این مقاله برنامههای آموزش و ترویج مهارتهای دانشمحور کسبوکار در بعضی از کشورهای اروپایی مطالعه گردیده است.
8لذا دولت فدرال آلمان ابتکارات آموزشی مختلفی را برای ایجاد یک محیط مطلوب کارآفرینی طراحی کرده است که به قرار ذیل میباشد: *تحت پروژه جوانان دانشآموزان کلاس نهم(یا دانشآموزان سال چهارم دبیرستان)یک کسبوکار (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1)- SME:Small and Medium Enterprise کوچک را ایجاد میکنند که مدت آن کمتر از یک سال میباشد و از این نظر با موضوعات کارآفرینانه آشنا میشوند.
هلند هلند با 51/5 میلیون نفر جمعیت دارای سرانه تولید ناخالص داخلی 00062 دلار میباشد حدود 36 درصد از اشتغال در این کشور توسط فرآیند کارآفرینی و شرکتهای کوچک و متوسط ایجاد میشود.
اتریش اتریش بات 8 میلیون نفر جمعیت دارای سرانه تولید ناخالص داخلی 00032 دلار در سال میباشد کارآفرینی و شرکتهای کوچک و متوسط نقش بزرگی را در اقتصاد این کشور ایفاء مینمایند و حدود 66 درصد اشتغال توسط آنها ایجاد میشود.
جمعبندی مشاهده میگردد که 6 کشور مطالعه شده در این مقاله که جزء کشورهای پیشرفته صنعتی میباشند و از درآمد و رفاه اجتماعی بالایی نیز برخوردارند،جهت ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه برنامههای حمایتی و ترویجی را برای آموزش مهارتهای دانشمحور (1)- Axis Foundation (2)- International University of Entrepreneurship (3)- Zernike Group (4)- Groningen University (5)- Virtual Firm (6)- National Prize (7)- Firm-to-Firm Visits (8)- Academic Business Center برای کسبوکار در سطوح مختلف مدارس،دانشگاهها، شرکتها و اجرا مینمایند."