چکیده:
در سالهای اخیر،زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند،گرایش بیشتری به تحصیلات دانشگاهی پیدا کردهاند و نرخ ورود زنان به دانشگاهها سال به سال در حال افزایش است.جذب این تعداد نیروی تحصیل کرده در سازمانهای دولتی که اکثرا با مازاد نیروی انسانی مواجه هستند،عملی نبوده و بخش خصوصی نیز با توجه به دامنه محدود فعالیتش در ایران نتوانسته است در این زمینه موفقیت قابل توجهی بدست آورد.بدین ترتیب نرخ بیکاری در میان بانوان تحصیل کرده به صورت قابل توجهی در حال افزایش میباشد. یکی از راههای حل این معضل،توسعه کارآفرینی در میان زنان و دختران است.از آنجا که این گروه از جامعه با توجه به دانش و مهارتی که فرا گرفتهاند،امکان ایجاد کسب و کار به صورت فردی و یا گروهی در رشتههای مختلف تخصصی را دارند،ایجاد تفکر کارآفرینی و ورود به کسب و کار در میان آنان باعث میشود تا بتوانند با بهرهگیری از استعدادهای بالقوه خود،افرادی خلاق،نوآور و خود باور شوند.این خودباوری نه تنها منجر به موفقیت آنان در زندگی شخصی میشود،بلکه بسیاری از ناهنجاریهای فکری و روانی که امروز با آن دست به گریبانند را کاهش داده و آنان را به جایگاه واقعی خود میرساند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل ایجاد تحولات چشمگیر در کلیه فعالیتهای اجتماعی از جمله کارآفرینی، به عنوان مهمترین ابزار کارآفرینی مدرن مورد توجه قرار گرفته و کارآفرینی در فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز از سوی دیگر دارای پهنه وسیعی برای فعالیت است.این فناوری با توجه به منافعی که برای زنان دارد،قادر است که برخورد با بسیاری از چالشهای رو در روی زنان کارآفرین را تسهیل نموده و قدرت کارآفرینی آنان را افزایش دهد. در این مقاله پس از بیان ضرورت توسعه کارآفرینی در میان زنان،راهکارهای تسهیل فرآیند راهاندازی فعالیتهای کارآفرینانه توسط آنان بر مبنای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه میگردد.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این جامعهای که خواهان شکل شماره 4-توزیع فعالیتهای کارآفرینانه زنان در بخشهای مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) توسعه همه جانبه است باید امکان رشد و شکوفایی استعدادها را برای همه اعضای خود از جمله زنان شاغل فراهم سازد (Robinson,2001) .
با توجه به دیدگاه فوق میتوان منافعی که فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه کارآفرینی زنان دارد را به شرح زیر بیان نمود: 1-توسعه دستیابی زنان به بازارها و افزایش دسترسی به بازارهای منطقهای و جهانی که از طریق تجارت الکترونیکی صورت میگیرد.
زنان میتوانند از طریق آموزش الکترونیکی در هر زمان و مکان،آموزشهای لازم در مورد کسب و کار مورد نظر خود را به دست آورند،با نتایج کارها و روشهایی که در دیگر کشورها در مورد این کسب و کار صورت گرفته آشنا شوند و با مشکلاتی که دیگر زنان کارآفرین در کشورهای دیگر با آن مواجه هستند آشنا شده و راه حلهایی که آنها برای حل این مشکلات به کار میبرند را بشناسند و حتی میتوانند از طریق اینترنت با مراکز مشاوره در اقصی نقاط دنیا ارتباط برقرار کرده و از خدمات آنها بهرهمند گردند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به منافعی که در این زمینه برای زنان دارد میتواند موجب افزایش دسترسی به بازارهای منطقهای و جهانی،تسهیل توانایی زنان در تعادل بین کار و خانواده،افزایش دسترسی به اطلاعات و شبکهها،کاهش هزینههای معاملات کسب و کار، ترویج کارآفرینی زنان،بالا بردن وسعت دید مالکان زن کسب و کار و در نهایت توسعه کارآفرینی زنان گردد."