چکیده:
این مقاله از چند قسمت تشکیل شده است: قسمت اول مربوط به بررسی مساکن تالش در منطقه طولارود است. در این بخش مساکن ابتدایی و سنتی تالش توصیف شده و تغییرات تکنولوژیکی و فرهنگی آن، مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش دیگر منشا قدرت سیاسی، سازمان مختلف عشایری تالش با تکیه بر اقتصاد و منزلت اجتماعی، ساختار مادی قدرت و تغییرات ایجاد شده مورد بررسی قرار گرفته اند. علاوه بر آن دو چرخه قدرت در بین عشایر تالش و نظام تعویض آن و موضوع افزایش قدرت در دو دوره زمانی با هم مقایسه شده است. در بخش دیگر، علاوه بر مطالعه مواد اولیه و کارکرد لباس های سنتی، تغییرات ایجاد شده در این مورد و علل و عوامل موثر در دگرگونی و تغییر پوشاک برشمرده شده است. بخشی نیز به بررسی ویژگی های اقتصادی این گروه قواعد مربوط به آن در دوره قبل و بعد از اسکان می پردازد. و بالاخره ویژگی های نظام خانواده و خویشاوندی و دگرگونی جنبه های مختلف آن در بین ساکنین تالش آخرین مبحثی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"بین ساکنین تالش آخرین مبحثی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته میگیرد.
است تا از این طریق انواع تغییرات ایجاد شده را شناسایی کرده و نتایج و پیامدهای آن را تحلیل
برای تحلیل تغییر فرهنگی در جامعه عشایر اسکان یافته منطقه طولارود،از نظریه همجواری
در این پژوهش،از روشهای کمی و کیفی و نیز اتنوگرافی استفاده شده است.
شده لازم افتاده است و این امر را باید پذیرفت که مساکن نیز به نوبه خود بسته به شرایط خاص
منطقه قشلاقی مناسبترین محل برای ساخت مساکن داشته شده است زیرا جلگههای تالش آب
اساس باعث ایجاد ویژگیهای مختلف فرهنگی برای استفاده از این مواد شده است و به تناسب
این تغییرات،روانشناسی فرهنگی تالشیها در مورد لباس تغییر نموده است.
دامداری تفاوت اساسی دامداران دورهء فوق با قبل از اسکان این است که آنها به صورتی نیمه صنعتی درآمدهاند و با وامهایی که از منابع شهری دیافت مینمایند تا حدودی امکانات
زمینه خانواده اتفاق افتاده است و این تغییرات به واسطه فرهنگپذیری و استفاده از ابزار جدید ایجاد شده است.
این نیازهای جدید،خود نیز بهعنوان عاملی ثانویه در ایجاد تحولات عشایر مطرح است.
برای حفظ و خالص ماندن آن تلاش میشود،ولی زبان تالشیهای منطقه نیز بر اثر جریانات فوق دستخوش تغییر شد و بسیاری از واژهها و عبارات فارسی به آن اضافه شده است.
منطقه،75 نفر بر این عقیده بودهاند که مصرف لوازم آرایشی در بین زنان بیشتر شده است.
چنانکه در جدول قبل مشاهده میشود حدود 69 نفر بر این عقیدهاند که فعالیتهای کشاورزی نسبت به 3 نسل بیشتر شده است"