خلاصه ماشینی:
"حال سؤال این است که آیا این فیلسوف بزرگ مبانی فلسفی خود را از قرآن مجید استخراج میکند و یا برعکس، قرآن را براساس مبانی فلسفی خود تفسیر مینماید؟ علی اکبر شعارینژاد،عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بهعنوان سخنران بعدی درباره«نقدوانتقاد فلسفی (روانشناسی و روانکاوی انتقاد)»صحبت کرد.
سؤال عمده این است که آیا اصولا دکارت راه را درست انتخاب کرده است؟آیا کسی که یوغ ارسطو و اسکولاستیک را یکسره از گردن فرو نهاده و طرحی نو درانداخته میتواند حس و خیال و عقل را با همان تعاریف قبلی و باهمان بینش ارسطو و پیش از رنسانس بهعنوان سه قوه متمایز بپذیرد؟ دکتر احمدی ضعف نظر دکارت در این زمینه را ضمن مقایسه با نظریه اتحاد عالم و معلوم در فلسفه صدرا بیان کرد.
آقای حسین کلباسی،عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز به«جایگاه ابن رشد در انتقال آرای حکمای مشاء به مغرب زمین»توجه کرده و اظهار داشت:بههمان اندازه که از نقش و تأثیر ابن رشد در میان غربیان سخن رفته و خود آنان در این خصوص به صواب یا خطا نوشتهها نگاشتهاند،اما بههمان میزان از سهم و مشارکت سایر فیلسوفان و حکمای مسلمان،خصوصا شیخ الرییس بو علی سینا غفلت ورزیدهاند.
دکتر اصغر دادبه،مدیر گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز به بحث درباره «حافظ و نقد فلسفی زهد و تصوف» پرداخت.
دکتر پازوکی به«پرسش از فلسفه مسیحی» پرداخته بود و این سؤال را مطرح کرده بود که آیا اصولا تعبیر«فلسفه مسیحی»درست است یا نه؟ درپایان این سمینار،دکتر دادبه،دبیر سمینار به گوشهای از دستاوردهای سمینار اشاره کرد و با وعده ادامه آن رشته کلام را به حجت الاسلام و المسلمین دکتر خاتمی داد."