خلاصه ماشینی:
"و اگر بگویی فقیه پس از استفراغ وسع اگر در حکم خود به خطا رود بر او خواهند بخشود،زیرا آنکه به خطا رفته از آنرو که به تحقیق پرداخته سزاوار پاداش است، میپرسم پس آنگاه چه تفاوت میان فقیه و فیلسوف؟آیا نشنیدهای که برخی فقیهان- خشنودی خدا بر آنان-گفتهاند:«آنکه به (به تصویر صفحه مراجعه شود) معرفی و نقد کتاب سبب شبههای،ضروری دین را انکار کند کافر نیست.
ما فقط برای اینکه خواننده احساسی از این معنی به دست آورد چند جمله از این رساله را که از زبان سقراط آمده است در اینجا نقل میکنیم: «کسانیکه از راه درست به فلسفه میپردازند در همهء عمر بیآنکه دیگران بدانند آرزویی جز مرگ ندارند...
و آیا این همان «مرگ»نیست؟مگر مرگ جز جدایی روح از تن است؟و آیا اثر فلسفه این نیست که روح از تن و قیدهای تن آزاد بماند؟» چنانکه پیشتراشاره کردیم به عقیدهء ما نویسندهء کتاب حاضر به معنی فلسفی مرگ نظر دارد و مقصودش از تصنیف این کتب بیش از گزارش چگونگی از جهان رفتن سقراط،تشریح زندگی و چگونگی اندیشیدن فلسفی سقراط و باز نمودن اندیشههای اوست و به قول خودش میخواهد این معنی را روشن کند که «سقراط در حال اندیشیدن چه گفته و چگونه در حال اندیشیدن زندگی کرده است.
»(ص 62) از این سطور برمیآید یا کسی ممکن است استنباط کند که به نظر نویسنده شیوهء زندگی و قواعد و قوانین عرب اختصاص به غرب دارد و جهانی نیست و باید در غرب بماند و غرب باید بگذارد اقوام دیگر خود الگوی مناسب را انتخاب کنند و اگر غرب چنین اجازهای بدهد،تفاهم و بردباری هم معنی پیدا میکند."