چکیده:
در این پژوهش به بررسی اثربخشی شناخت-رفتار درمانگری گروهی نوجوانان همراه با مهارتآموزی والدین و جلسههای مشترک نوجوانان والدین در کاهش نشانههای افسردهوار نوجوانان ایرانی پرداخته شد. تعداد 46 نفر از نوجوانانی که براساس آزمون افسردگی بک BDI) ؛ بک و استیر،3991)نمره 01 یا بالاتر کسب کرده بودند انتخاب شدند و بهطور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.نوجوانان گروه آزمایش در خلال 6 هفته،21 جلسه شناخت-رفتار درمانگری و مادران آنها 6 جلسه مهارتآموزی والدین را دریافت کردند.سپس 5 جلسه مشترک نوجوانان-مادران متمرکز بر تمرین عملی مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایشی برگزار شد درحالیکه در گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای صورت نگرفت.نتایج تحلیلهای آماری نشان دادند که نشانههای افسردوهوار پس از شناخت درمانگری گروهی توأم با مهارت- آموزی والدین بهطور معناداری کاهش یافتند و معناداری تفاوت میانگینهای پس آزمون نخست و پس آزمون نهایی نیز تأثیر جلسههای مشترک والدین-نوجوانان را برجسته کرد.اهمیت عملی یافتههای پژوهش در قلمرو پیشگیری و درمانگری اختلالهای افسردهوار نوجوانان مورد بحث قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"درمانگری افسردگی:تألیف شناخت-رفتار درمانگری گروهی،مهارت آموزی والدین و
جلسههای مشترک نوجوانان-والدین
در این پژوهش به بررسی اثربخشی شناخت-رفتار درمانگری گروهی
نوجوانان همراه با مهارتآموزی والدین و جلسههای مشترک نوجوانان
والدین در کاهش نشانههای افسردهوار نوجوانان ایرانی پرداخته شد.
گروه آزمایش در خلال 6 هفته،21 جلسه شناخت-رفتار درمانگری و
در افزایش اثربخشی طرح درمانگری نیز مورد وارسی قرار
با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل است.
شناخت-رفتار درمانگری گروهی در این طرح عبارت
برای نوجوانان و مادران گروه آزمایش برگزار شد.
است که طی این مدت،8 نفر از اعضای گروه آزمایش
جدول 1:شاخصهای توصیفی نمرههای افسردگی نوجوانان در پیش آزمون،پس آزمون 1 و پس آزمون 2
جدول 2:مقایسه میانگینهای پیش آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در آزمون افسردگی بک
جدول 3:نتایج تحلیل کوواریانس مربوط به نمرههای پیشآزمون و پسآزمون 1 گروه آزمایش و کنترل
نشانههای افسردهوار را در نوجوانان کاهش داده است.
توأم با جلسههای مشترک نوجوانان-والدین بر نشانههای
برای آزمودن اثر گروه(مداخله شناخت-رفتار درمانگری
نوجوانان-والدین)بر متغیر وابسته(نشانههای افسردهوار)
و جلسههای مشترک نوجوانان-والدین بر کاهش نشانههای
و جلسههای مشترک نوجوانان-والدین بر کاهش نشانههای
افزون بر این،مقدار 2 R براساس جدول 4:تحلیل کوواریانس مربوط به نمرههای پیشآزمون و پسآزمون 2 گروه آزمایش و کنترل
بررسی اثر افزودن جلسههای مشترک نوجوانان-والدین،
جدول 5:نتایج تحلیل واریانس اندازههای مکرر مربوط به پیشآزمون،پسآزمون 1 و 2 گروه آزمایش
والدین به کاهش معنادار نمرههای گروه آزمایش منجر شده
است و افزودن جلسههای مشترک نوجوانان-والدین در
با مهارت آموزش والدین بر کاهش نشانههای افسردهوار
نتایج این پژوهش با پژوهشهای پیشین که CBT را در"