چکیده:
اجتماعی و تاریخ اشاره شده در نهایت به این نتیجه رسیدهایم که تاریخ نیز مانند دیگر علوم در برزخی از عینیت و ذهنیت قرار دارد هرچند در رتبه دیگر علوم نیست.در این گفتار پس از اشاره به قلمرو مباحث فلسفه علمی،حصرگرایی روش شناختی و پیامدهای آن از جمله نفی اعتبار و عینیت از شاخههای علوم انسانی،مورد توجه قرار گرفته است. سپس به تردیدها و شبهاتی پیرامون عینیت در تاریخ و تاریخنگاری پرداخته شده و تلقی معاصر از علم به عنوان زمینهساز این نوع تردیدها و شبههها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و روشن گردیده است که تلقی آنان از استقراء و عینیت با تعصب و افراط در آمیخته و آنگونه که تصور میشود هیچ علمی عینی نیست.سپس به چگونگی دخالت ذهنیت و التزام شخصی در قلمرو علوم
خلاصه ماشینی:
"عینیت در تاریخ حسین عزیزی عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان نباید انتظار داشته باشیم که یک علم بیشتر از ماهیت خود دقیق باشد «ارسطو،اخلاق نیکو ماخوس» چکیده در این گفتار پس از اشاره به قلمرو مباحث فلسفه علمی،حصرگرایی روش شناختی و پیامدهای آن از جمله نفی اعتبار و عینیت از شاخههای علوم انسانی،مورد توجه قرار گرفته است.
سپس به تردیدها و شبهاتی پیرامون عینیت در تاریخ و تاریخنگاری پرداخته شده و تلقی معاصر از علم به عنوان زمینهساز این نوع تردیدها و شبههها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و روشن گردیده است که تلقی آنان از استقراء و عینیت با تعصب و افراط در آمیخته و آنگونه که تصور میشود هیچ علمی عینی نیست.
پیل اندر خانهای تاریک بود عرصه را آورده بودنش هنود از برای دیدنش مردم بسی اندر آن ظلمت همی شد هرکسی دیدنش با چشم چون ممکن نبود اندر آن تاریکیاش کف میبسود آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد گفت همچون ناودان است این نهاد آن یکی را دست بر گوشش رسید آن برو چون بادبیزن شد پدید آن یکی را کف چو بر پایش بسود گفت شکل پیل دیدم چون عمود آن یکی بر پشت او بنهاد دست گفت خود این پیل چون تختی بدست همچنین هریک به جز وی که رسید فهم آن میکرد هر جا میشنید (9،دفتر سوم،بیت 9521-2621) در میان یکی از ادعاهای حصرگرایانه روش شناختی میتواند این باشد که تاریخ علم نیست بلکه در نقطه تضاد با علم قرار دارد زیرا از خصایص مهم علم و نظریههای علمی،عینیت است(31،ص 78؛ص 51-71)."