چکیده:
مدال PAEI الگوی جدیدی در شیوهی تصمیم گیری مدیرآن آست که توسط آدیزس (۹۸۸ ۱ با
هدف تبیین روش نوینی در ایجاد مدیریت مشارکتی ارائه شده است . مبنای این الگو چهار نقش تصمیم گیری اجرایی (P) . اداری (A) ، کارافرینی E ، و وحدت آفرینی I است . هدف این پژوهش ان بوده است که تعیین شودآیا مدیران گروه های آموزشی در رابطه با شیوه های تصمیم گیری از کدام الگوی PAEIپیروی می کنند ؟ و آیا بین نظرات اعضای هیات علمی در رابطه با شیوه های تصمیم گیری مدیران گروه های آموزشی بر حسب عوامل دموگرافیک تفاوت وجود دارد؟
روش تحقیق به کار رفته توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه ی آماری ، کلیه 452 نفر هیات علمی دانشگاه اصفهان بود که در سال تحصیلی 80 -81 به تدریس اشتغال داشتند .
یافته های تحقیق نشان داد که مدیران گروه های اموزشی در هر چهار شیوه ی تصمیم گیری مدل PAEIبیش از حد متوسط عمل کرده اند ولی بیش ترین پیروی ار الگوی وحدت آفرینی بوده است و بین نظرات اعضای هیات علمی زن و مرد در خصوص وظایف چهارگانه ی مدیران گروه های اموزشی تفاوت وجود نداشت .
خلاصه ماشینی:
"اهداف پژوهش اهداف این پژوهش بررسی شیوههای تصمیمگیری مدیران گروههای آموزشی از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان بر اساس مدل PAEI نظریهی آدیزس بوده است و اینکه مدیران گروههای آموزشی از کدام الگوی تصمیمگیری نظریهی فوق پیروی میکنند؟ و آیا بین نظرات اعضای هیأت علمی با توجه به سابقه، رتبهی علمی، و جنسیت آنها در خصوص وظایف اداری، اجرایی، کارآفرینی و وحدتآفرینی مدیران گروههای آموزشی تفاوت معنیدار وجود دارد؟ آیا مدیران در زمینهی بهکارگیری شیوههای تصمیمگیری به طور یکسان و مشابه عمل کردهاند یا عملکردی متفاوت داشتهاند؟ سؤالاتی است که مقاله حاضر قصد پاسخگویی به آن را دارد.
یافتههای تحقیق مقایسه t مشاهده شده با t بحرانی جدول در سطح خطای 1% حاکی از رد فرض صفر بوده و نشان داد که مدیران گروههای آموزشی در خصوص وظایف چهارگانه اجرایی، اداری، کارآفرینی و وحدتآفرینی بیش از حد متوسط عمل کردهاند.
همچنین مقایسهی نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در خصوص میزان اهمیت و میزان عملکرد فعلی وظایف و نقشهای چهارگانه مدیران گروههای آموزشی نشان داد که در مورد وظایف اجرایی، کارآفرینی و وحدتآفرینی t مشاهده شده بین میانگینها معنیدار بوده است.
جدول5- مقایسه میانگین نمرهی اعضای هیأت علمی با توجه به سابقه، رتبه و جنس در خصوص میزان اهمیت وظایف چهارگانهی مدیران گروههای آموزشی مجموع مجذورات مجموعه مجذورات F سطح معنیداری توان اجرایی 33/1 33/1 73/2 101/0 376/0 اداری 38/2 38/2 34/4 039/0 540/0 کارآفرینی 06/1 06/1 30/2 132/0 324/0 وحدت آفرینی (وحدت) 09/2 09/2 86/4 029/0 588/0 نتایج جدول نشان میدهد که F مشاهده شده در خصوص وظایف اداری و وحدتآفرینی در سطح 5%< P معنیدار است."