خلاصه ماشینی:
"به هر تقدیر اکنون با گذشت حدود 91 سال از تصویب قانون اساسی،هنوز بر بیشتر دستاندرکاران امور روشن نیست وقتی سخن از عدالت اجتماعی به میان میآید، آن هم در جامعهای انسانی و متشکل از انسانهائی که با توان روحی،جسمی متفاوت و متمایز از یکدیگر اما آزاد چشم به جهان گشودهاند،منظور از این مفهوم عام و به ظاهر روشن،صرفنظر از تعریف و تعبیرهای مشخصی که جابهجا از این اصطلاح ارائه شده یا میشود کدامست؟آیا منظور آنست که در چنین جامعهای کلیهی افراد از نظر اقتصادی-اجتماعی باید یسکان باشند؟یا منظور نظریه درستی آنست که در چنین جامعهای باید انسانها در آغاز حیات خود بهطور نسبی از امکانات اقتصادی-اجتماعی دستکم،برابر و یکسان برخوردار باشند،تا آنکه بتوانند در حد شایستگی و توان طبیعی خدادادی خود از مزایای عرضهی این امکانات برخوردار شوند؟ بدیهی است چنانچه منظور پرسش نخست باشد-که بهطور مسلم چنین نیست،چگونه مخلوق عادل مطلق و موجد عدالت کامل،میتواند نقشی در برقراری عدالت داشته باشد؟بنابراین بیتریدید پاسخ، پاسخ پرسش دوم است که در بالا مورد اشاره قرار گرفت و منظور از آن فراهمسازی امکان برخوردارسازی برابر و یکسان همگان از امکانات طبیعی و خدادای و در نهایت اقتصادی-اجتماعی است."