خلاصه ماشینی:
"ممکن است گاه مطلبی در رسانهها منمعکس شود که از نگاه برخی بتوان شائبه نقد جنبهای از یک آموزه دینی را داشته باشد اما در نهایت باید این واقعیت را پذیرفت که ما با نقد صریح و مداوم اصول و مسلمات اعتقادی خود حد اقل در رسانههای رسمی و علنی نیستیم.
این توصیف از پیدایش متن قرآنی که از واقعیت بسیار به دور است ممکن است فورا شخص را به این فکر بیندازد که اگر در انجیل اشتباهات علمی وجود دارند پس باید از همین نوع اشتباهات در قرآن نیز وجود داشته باشند!این یک نتیجه طبیعی است که در چنین شرایطی گرفته میشود ولی پایه این امر یک تصور غلط است.
بنابراین اگر محمد(ص) نویسنده قرآن بودمشکل بتوان پذیرفت که چگونه او این اشتباهات علمی در انجیل را که درگیر مطالب و موضوعات مختلفی است یافته و اقدام به حذف تک به تک آنها در زمانی که میخواسته متون خود را درباره همان موضوعات تصنیف کند،کرده باشد.
این امر چند سال پس از وفات پیامبر به وقوع پیوست اول تحت خلافت ابو بکر یعنی اولین جانشین وی و بعد تحت خلافت عمر و بالاخص در زمان عثمان(سالهای 446 تا 556 پس از میلاد)که دستور تکثیر متن را تحت شرایطی و نظارتی سخت داد که از جمله تطبیق آن با تعبیر و تفسیرهای از بر شده بود.
متن تحریفنشده قرآن بعد از وفات پیامبر(ص)،اسلام به سرعت از محدودهای که پای به عرصه وجود گذاشته بود گسترش یافت و بزودی بسیاری از مردمی که زبان مادری آنها عربی نبود به اسلام روی آوردند."