خلاصه ماشینی:
"اگرچه اینگونه رویدادها ظاهرا نشان میدهد که چین بهطور جدی برنامه خصوصیسازی بخش شرکتها را دنبال میکند،ولی هنوز مالکیت شرکتهای بزرگ و مهم در دست دولت چین قرار دارد.
چند سال پیش،حکومت چین تصویب کرد که مقامات مرکزی 0001 شرکت بزرگ دولتی اولویتدار را انتخاب کنند تا تقویت شوند و بقیه را هم به معرض فروش بگذارند،ولی تا این تاریخ،تنها تعداد محدودی شرکت دولتی-حدود 01 تا 51 درصد-به بخش غیردولتی واگذار شده است که تقریبا تمامی آنها هم جزو شرکتهای کوچک بودهاند.
بهعلاوه،علیرغم گسترش بخش غیردولتی-یعنی شرکتهای اشتراکی شهری،بنگاههای اقتصادی شهرهای کوچک و روستایی،شرکتهای شخصی،و شرکتهای با سرمایه خارجی-که در نتیجه اصلاحات به وجود آمد و باعث شد تا ورود به بازار آزاد شود،کنترل قیمتها حذف گردد،محدودیتهای سرمایهگذاری کاهش یابد،عدالت مالیاتی برای انواع مختلف شرکتها بیشتر اجرا شود،و دسترسی به بازارهای بین المللی سهولت بیشتری پیدا کند،بااینحال،بنگاههای اقتصادی دولتی هنوز گردانندگان اصلی بخش صنعتی چین بشمار میآیند.
بدون هدایت مجدد انگیزههای حاکمیت شرکتی در جهت نظام بازار،بسیاری از بنگاههای اقتصادی دولتی چین همچنان در خلایی از حاکمیت شرکتی فعالیت خواهند کرد و مدیران آنها نیز کنترل بالفعل بر این شرکتها خواهند داشت.
افزایش رقابت-چه از جانب منابع داخلی و چه از خارج-که با ورود چین به سازمان جهانی تجارت به وجود میآید،باعث میشود تا شرکتهای دولتی برای بازسازی خود تحت فشار قرار بگیرند.
استانداردهای حسابداری چین که اخیرا منتشر شده،بسیار دقیقتر و فراگیرتر از اصول کلی اولیه است و درصورتیکه این استانداردها بهطور کامل اجرا شوند،حسابهایی که براساس استانداردهای چین و استانداردهای بین المللی تهیه شده،تقریبا یکسان خواهد بود،ولی حتی با وجود انتشار استانداردهای جدید حسابداری،بسیاری از مدیران برای تهیه و آماده کردن اینگونه حسابها نیاز به تعلیم و آموزش خواهند داشت."