چکیده:
نیاز به پیشرفت از جمله عوامل مؤثر در توسعه است و تلاش برای تامین این نیازها موجب می شود که کشور به سمت توسعه سوق یابد. در این راستا ترسیم دورنمایی از توسعه کشور ضرورت دارد. سند چشم انداز در ایران همین نقش را داشته و دارای ارکان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که ضرورت اهداف اجتماعی و فرهنگی آن با توجه به رویکرد های خاص فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی مشخص می باشد. در این راستا و برای رسیدن به توسعه اجتماعی روش هایی چون مهندسی فرهنگی به عنوان یک مفهوم سیستمی از فرهنگ، در کنار تلاش ها برای گسترش یک جامعه مبتنی بر دانایی محوری از مسایلی است که می تواند تحقق یک جامعه توسعه یافته از منظر اجتماعی و فرهنگی را ممکن سازد. در این بین نقش آموزش و نهادهایی چون مطبوعات و صدا و سیما برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی جامعه الزامی بوده که در شرایط نبود فرهنگ مطالعه در کشور می تواند تا حدودی خلاهای موجود را پر نماید. در این راستا باید بر برخی از موانع موجود در اجرای تحقق توسعه اجتماعی در جهت رسیدن به اهداف سند چشم انداز فایق آمد که از آن جمله می توان به ورود خرده فرهنگ های جدید و مدها و تکنولوژی های جدید که ممکن است با باورهای سنتی جامعه سنخیت نداشته باشند، اشاره نمود. در انتها پیشنهاد می شود تا سند های بخشی در زمینه های مختلف اجتماعی چون جامعه اخلاقی، مردم سالاری دینی و. .. تدوین شود.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره(1) میزان سطح سواد به تفکیک جنسیت و سکونت شهری و روستایی(1385) عنوان شاخص یا نماگر واحد مقدار/تعداد جمعیت کل کشور هزار نفر 70473 درصد باسوادان در جمعیت 6 ساله و بیشتر درصد 61/84 درصد مردان باسواد در جمعیت 6 ساله و بیشتر درصد 74/88 درصد زنان باسواد در جمعیت 6 ساله و بیشتر درصد 34/80 درصد باسوادی در مناطق شهری درصد 93/88 درصد باسوادی در مناطق روستایی درصد 09/75 مرکز آمار ایران (سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385) سازمان ثبت احوال کشور د- نابرابری اجتماعی چه از دید کثرتگرایانه و چه از دید رقابتگرایانه اگر به مقوله نابرابریهای اجتماعی بنگریم، نابرابری همواره مورد انتقاد بخشهایی از جامعه بوده است بالاخص از طرف کسانی که در ردههای پایین سلسله مراتب اجتماعی قرار دارند؛ هر چند که در بسیاری از کشورها سعی شده تا از طریق تغییرات رادیکالی - مانند برخی انقلابهای کمونیستی - این نابرابریها کاهش پیدا کند.
جهت تحقق اهداف سند چشمانداز در رسیدن به توسعه اجتماعی در افق 1404 موانعی وجود دارد که از آن جمله میتوان به سطح پایین سواد و دانش در جامعه و ورود فرهنگهای بیگانه به کشور اشاره نمود که در این راستا ابزارهایی در دست برنامه ریزان وجود دارد، نظیر مهندسی فرهنگی که با کمک سازمانها و نهادهای مربوطه میتواند زمینهساز یک تحول فرهنگی و اجتماعی در کشور شود."