چکیده:
امامت از اصول دین است و در زمره فروع دین قرار نمیگیرد. بر اساس آیه اکمال (مائده (5) / )3 نا امیدی کفار، اکمال دین، اتمام نعمت و پسند اسلام به عنوان دین با انتصاب امیرالمؤمنین7 به امامت و جانشینی پیامبر 6حاصل شد. دین اسلام بر پنج پایه استوار است با ولایت، دین کامل شد و ولایت آخرین فریضه الاهی است که نازل شده است. معرفت امام واجب و قبول ولایت امام7 شرط صحت اعمال است و بدون آن هیچ عملی قبول نمیشود.نگارنده مقاله با استناد به روایات، به اهمیت مسئله امامت و ولایت پرداخته و بر اساس آراء و اقوال 21 نفر از اندیشمندان شیعه از شیخ صدوق (قرن 4 ق) تا دانشمندان قرن چهاردهم، نشان میدهد که امامت از اصول دین و بلکه اعظم اصول است.
خلاصه ماشینی:
"در دعایی که حضرت صادق7 بعد از نماز روز غدیر تعلیم دادهاند، چنینآمده است : و شهادت میدهم به اینکه محمد6 بنده و رسول توست و علی 7امیرمؤمنان است، و اینکه اقرار به ولایت او تمام توحید تو، اخلاص به وحدانیت تو، کمال دین و فضلت بر جمیع مخلوقات توست؛ چرا که قول تو حق است که فرمودی: «امروز دین شما را برایتان کامل و نعمتم را بر شما تمام گرداندم و اسلام را به عنوان دین، برای شما پسندیدم.
(:38 ج 2، ص 268؛ :37 ج 1، ص )182 3ـ 9) اسلام دین پسندیده است : ابوسعید خدری میگوید: وقتی این آیه (آیه اکمال) نازل شد، پیامبر6 فرمودند: الله اکبر، بر کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت و خشنودی خداوند، به رسالت من و ولایت علیبن ابیطالب7 بعد از من.
از جمله اینکه ابوسعید خدری گوید : آن گاه که پیامبر اکرم6 در روز غدیر خم، علی7 را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را به همگان اعلام داشت، جبرئیل نازل شد و این آیه را فرود آورد: «امروز دین شما را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام داشتم و اسلام را به عنوان دین، برای شما پسندیدم.
(همان: ج 73، ص )248 احادیثی که از طریق عامه و خاصه روایت شده، دلالت دارد بر اینکه آیه اکمال در روز غدیر نازل شده است و این میرساند که مراد از «مولی» برگشت آن به معنای امامت کبری است؛ زیرا آنچه سبب کمال دین و اتمام نعمت بر مسلمین است، نمیتواند چیزی غیر از اصل دین باشد، بلکه از بزرگترین اصول دین، یعنی امامت است."