چکیده:
یاد گیرنده بودن مدارس تأثیری ندارد.لازم به ذکر است در این پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی نظیر،توزیع فراوانی،میانه درصد فراوانی نسبی و...و همچنین شاخصهای آمار استنباطی نظیر تجزیه و تحلیل و اریانس و آزمون دو جملهای استفاده شده است. زیربنای هرگونه حرکت به سوی رشد و توسعه سازمانی و بهبود فرآیند کار در سازمانها،شناخت دقیق وضعیت موجود،تشخیص صحیح نقاط قوت و ضعف و سپس طرح برنامههایی سنجیده برای اصلاح جریان خواهد بود.هدف این پژوهش بررسی میزان یادگیر بودن مدارس شهر شیروان براساس شاخصهای رفتاری سازمان یاد گیرنده(دیدگاه پیتر سنگه)است.روش انجام تحقیق،توصیفی از نوع پیمایشی میباشد.جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدارس ابتدائی،راهنمایی و متوسطه نظری دولتی شهر شیروان تشکیل میدهند و نمونهگیری به روش طبقهای متناسب با حجم انجام شده است. برای جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه بسته-پاسخ برای معلمان،یک پرسشنامه باز-پاسخ برای مدیران و بررسی وضعیت و امکانات موجود در مدرسه استفاده شده،روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون-آزمون مجدد،آلفای کرانباخ و نظر اساتید و متخصصان رشته مدیریت حاصل شده است و نتایج به دست آمده نشان میدهد که بین وضعیت کنون مدارس و ویژگیهای سازمان یاد گیرنده فاصله وجود دارد سنجش هریک از مؤلفههای این سازمانها منجر به تأیید این اختلاف شد. مقایسه مقاطع مختلف تحصیلی نیز بیانگر آن است که بین مقاطع مختلف تحصیلی از نظر ویژگیهای سازمان یاد گیرنده اختلاف معنا داری وجود دارد و مقطع ابتدائی نسبت به دو مقطع دیگر به ویژگیهای رفتاری سازمان یاد گیرنده نزدیکتر است.همچنین سایر یافتهها نشان میدهد که مدرک تحصیلی،نوع مدرسه و سابقه تدریس بر میزان
خلاصه ماشینی:
"برای جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه بسته-پاسخ برای معلمان،یک پرسشنامه باز-پاسخ برای مدیران و بررسی وضعیت و امکانات موجود در مدرسه استفاده شده،روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون-آزمون مجدد،آلفای کرانباخ و نظر اساتید و متخصصان رشته مدیریت حاصل شده است و نتایج به دست آمده نشان میدهد که بین وضعیت کنون مدارس و ویژگیهای سازمان یاد گیرنده فاصله وجود دارد سنجش هریک از مؤلفههای این سازمانها منجر به تأیید این اختلاف شد.
همچنین سایر یافتهها نشان میدهد که مدرک تحصیلی،نوع مدرسه و سابقه تدریس بر میزان (1)کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی-مدرس دانشگاه پیام نور پژوهشهای تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد شماره دوازدهم-پائیز 86 بررسی وضعیت مدارس شهر شیروان براساس شاخصهای رفتاری سازمان یاد گیرنده (دیدگاه پیتر سنگه) سعیده زیبایی1 چکیده {IBزیربنای هرگونه حرکت به سوی رشد و توسعه سازمانی و بهبود فرآیند کار در سازمانها،شناخت دقیق وضعیت موجود،تشخیص صحیح نقاط قوت و ضعف و سپس طرح برنامههایی سنجیده برای اصلاح جریان خواهد بود.
برای جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه بسته-پاسخ برای معلمان،یک پرسشنامه باز-پاسخ برای مدیران و بررسی وضعیت و امکانات موجود در مدرسه استفاده شده،روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون-آزمون مجدد،آلفای کرانباخ و نظر اساتید و متخصصان رشته مدیریت حاصل شده است و نتایج به دست آمده نشان میدهد که بین وضعیت کنون مدارس و ویژگیهای سازمان یاد گیرنده فاصله وجود دارد سنجش هریک از مؤلفههای این سازمانها منجر به تأیید این اختلاف شد.
یافتهها الف)بررسی سؤال اصلی:وضعیت مدارس شهر شیروان براساس شاخصهای رفتاری سازمان یاد گیرنده چگونه است؟ 1-پرسشنامه معلمان: جدول 2:محاسبه آزمون دو جملهای سؤال اصلی پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به کمترین سطح معنیداری )5o."