چکیده:
کارشناسان صنعت توریسم معتقدند که ایران از لحاظ پتانسیلهای برنامهریزی برای صنعت توریسم جزء ده کشور نخست دنیا محسوب میشود ولی در حال حاضر سهم ایران از بازارهای جهانی توریسم حدود C 50/1میباشد.درآمد ایران از صنعت توریسم بین المللی در سال 1379 در حدود 700 میلیون دلار بوده که این درآمد ناشی از ورود 3/1 میلیون نفر به کشور میباشد.مطابق آمارهای> (World Tourism Organization-WTO) در همین سال سهم کل جهان از بازارهای صنعت توریسم 450 میلیارد دلار بوده است.فقدان یک چهارچوب مفهومی عقلانی برای پدیده توریسم،تعدد مراکز تصمیمگیری و سیاستگذاری،نقش کمرنگ دولت در برنامههای توریسم،ناپایداریهای ناحیهای،خلاءقوانین مربوط به توریستها،فقدان سیستم حسابهای اقماری توریسم (TSA) و دانش فناوری (IT) ،ناسازگاری اجتماعی اطلاعات سیستمهای فرهنگی و و و فاصله زیاد با کانونهای عمده توریسم جهانی مهمترین دلایل این امر هستند.هم ازاینرو تدوین مدلی مناسب و سازگار برای برنامهریزی صنعت توریسم ایران ضروری مینماید.
خلاصه ماشینی:
"برنامهریزی همواره به عنوان مهمترین عنصر صنعت توریسم مورد توجه سازمانهای درگیر این صنعت بوده است تا جایی که در سال 1980،اجرای 1600 طرح برنامهریزی توریسم در سطح جهانی را اعلام کرده است،درحالیکه این رقم یک سوم کل طرحهای موجود را شامل میشود (Hall,1994:37) و مطابق پیشبینی GATS (General Agreement in Trade and Services) در سال 2010 توریسم صنعت شماره یک جهان محسوب خواهد شد.
شکل جدید صنعت توریسم-به ویژه در کشورهای در حال توسعه-همواره باید به موازات مفاهیمی چون جهانی شدن (Globalization) ،پایداری (Sustainability) ، تقسیم جدید بین المللی کار (New International Division of Labour-NIDL) ، اقتصاد سیاسی و ابعاد اجتماعی و در قالب ظرفی منطقی بررسی و تحلیل شود (Mowforth and Munt,1998:322) .
چهارچوب اولیه چنین مدلی میبایست موارد زیرا را مورد توجه قرار دهد: 1)تأکید ویژه بر توریسم داخلی در قالب برنامهریزی توریسم ناحیهای، 2)مطالعه دقیق فرآیند عرضه و تقاضا بر محصولات توریسم در بازارهای بین المللی و منطقهای، 3)وحدت تصمیمگیری در سیاستهای توسعه توریسم از جانب یک سازمان در قالب سازمان توریسم ملی (National Tourism Organization-NTO) و ادغام سایر سازمانهای موازی در آن، 4)توجه تام به فرهنگ بومی و محلی نواحی مختلف در قالب برنامهریزیهای انعطافپذیر، 5)مطالعه و بررسی دقیق پدیده<<تقسیم جدید بین المللی کار>>در راستای ورود ایران به بازارهای جهانی توریسم، 6)راهاندازی سیستم STA و بسط دانش فناوری اطلاعات در زمینه توریسم، 7)رویکرد زیست محیطی در برنامههای اکوتوریستی."