خلاصه ماشینی:
"در 1327 ش که هنوز 23 سال داشت در نجف در مجلس درس استادانی چون شیخ محمد علی کاظمینی(1296-1377 ق)،شیخ موسی خوانساری(-1363 ق)،آقا شیخ کاظم شیرازی (1290-1367 ق)،سید محسن حکیم (1306-1390 ق)،سید محمد شاهرودی (1301-1394 ق)،شیخ محمد رضا آل یاسین (1297-1370 ق)،سید ابو القاسم خویی (1317-1494 ق)،سید جمال الدین گلپایگانی (1296-1377 ق)،میرزا حسن یزدی(1362 ق)،آقا شیخ مرتضی طالقانی(1280-1364 ق)،سید عبد الهادی شیرازی(1305-1382 ق)و دیگران به تکمیل تحصیلات خود پرداخت و در همان سال از سید عبد الهادی شیرازی اجازهء روایت حدیث گرفت.
استاد جعفری گذشته از این که به کار پر مشغلهء تدریس اهتمام فراوان میورزید و هر هفته صدها تن از شیفتگان فرهنگ ایرانی و اسلامی در مجالس درس او حاضر میآمدند،پژوهندهای پر کار نیز بود و آثار او را از آنها که به چاپ رسیده و آنهایی که هنوز انتشار نیافته تا صد عنوان بر شمردهاند و شمار مجلدات یکی از آنها که ترجمه و تفسیر نهج البلاغه است (تهران 1357-1375 ش)خود به بیست و شش میرسد و شرحی که بر مثنوی معنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی(604-672 ق)نوشته و تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی(تهران 1349-1357 ش)نام دارد اثری پانزده جلدی است.
استاد جعفری در تحلیل شخصیت خیام به درستی این نظر را بر گزیدهاند که ابو الفتوح عمر بن ابراهیم خیام/خیامی و گوینده یا گویندگان رباعیاتی که به رباعیات خیام آوازه دارند کسان جداگانهای هستند و آن فیلسوف،ریاضی دانی و اختر شناسی که مردم از وی به القاب امام و حجة الحق علی الخلق یاد میکردند نمیتواند گویندهء رباعیاتی باشد که مردم را به اغتنام فرصت برای خوشباشی، باده گساری و لا ابالیگری فرا میخواند."