خلاصه ماشینی:
"چشمانداز:تراژدی زندگی در کلانشهرها(نگاهی به زندگی و آثار پل استر) الهام رحمتآبادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) شهر ممکن است برای خیلی از آدمها بیحرکت،منحرفکننده ترسناک،بیروح و پر از بیاعتمادی باشد.
شهرت استر بیشتر به دلیل نگاه متفاوتی است که به انسان و جهان دارد، به زندگی روزمره انسان در فضای کلانشهر علاقه مند است و در جایجای داستانهایش تصویر زندگی روزمره را نشان داده:اشاره به تنهایی آدمها، ترس از وقوع حادثهای هولناک،از دست دادن توانایی فهم و درک،شکست عاطفی و مرگ.
مثلا آنا بلوم دختری کنجکاو و پرتحرک است و درباره خود و زندگی سوالات بیشماری دارد و بدنبال آن است که موجودیتی مستقل بیابد،و برای یافتن خود در سرگشتگی توام از گم شدن و پیدا شدن غوطهور است و این سرگشتگی در فضای کلانشهر نیویورک رخ میدهد.
امروز خانهای سر جایش است و فردا دیگر نیست،خیابانی که دیروز در آن قدم میزدی امروز دیگر وجود ندارد نگاه دوم:نگاهی بدبینانه است و از این منظر، کلانشهر فضای شهری ناامنی است پر از جرم و جنایت،بینظمی،ازخودبیگانگی،اوباشیگری3و بحران هویت،انسانهایی سرگشته که در کلانشهر گم شدهاند و یا میخواهند که گم شوند همین ها دست به انواع خودکشی میزنند،در کلانشهر مرگ دیگر مرحلهای انتزاعی نیست بلکه به امکانی تبدیل شده که هر لحظه از زندگی را به خود آغشته میکند.
زندگی روزمره،رویداد،تصادف و عنصر شانس، تأملات فلسفی آدمهای غیرفیلسوف،گمگشتگی درونی و بیرونی آدمها و چند مورد اصلی و چندین مورد فرعی دیگر،و شهر پسزمینه مورد علاقه استر است که نقش مهمی در پیچیدگی لذت بخش داستان ایفا میکند و شگفتی میآفریند،و اینها مفاهیمی هستند که استر به آنها معتقد است و در تفکیک هریک از این مفاهیم تعاریفی خاص و قابل بحث دارد."