چکیده:
آمریکا)،آکادمی دین آمریکا،انجمن بین المللی ارتباطات،انجمن مردمشناسی آمریکا،انجمن آموزشی روزنامهنگاری و ارتباطات رسانهای و رخدادهای ملی و بین المللی بیشمار دیگر.
خلاصه ماشینی:
"همایشی که در 51-31 نوامبر سال 5002 دربارهء رسانه و دین در تهران برگزار شد،تا آنجاکه من میدانم،اولین همایش در یک کشور،با جمعیت اکثرا مسلمان بود؛ازاینرو تمایل بسیاری به دریافت دعوتنامه برای حضور به عنوان یکی از شرکتکنندگان بین المللی وجود داشت.
بحثها با اساتید دانشکده حاکی از این بود که شاخص ازدواج در حال کاهش و طلاق در حال افزایش است و نیز زنان خواهان گفتوگوهای بیشتری پیش از ازدواج هستند؛همانگونهکه از طریق اعمال مقاومت شخصی با ابزارهایی که در اختیار دارند،محدودیتهای فرهنگی تحمیلی بر خود را به چالش میکشند.
بعد ارزشمند یکی از تنها شرکتکنندهء غربی بودن در چنین همایشی،آنهم در کشوری با جمعیت اکثرا مسلمان،این بود که گوش فرادادن به بحثهایی که مسلمانان در میان خودشان دربارهء تعامل رسانه و دین داشتند،امکانپذیر میشد و این بحثی است که غالبا در غرب درنمیگیرد.
از دید من این امر یکی از جالبترین و مهمترین موضوعات مطرحشده در همایش و موضوعی بود که متأسفانه در دستورجلسه فعالانه پیگیری نشد؛هنگامیکه در یک زمینهء گستردهتر جهانی که از تنوع و استقلال مصرفکننده31حمایت میکند،یک دین رسمی41میکوشد تا خود را در رسانهای تبلیغ کند که کنترل تفسیر و مصرف،هردو را به دست بیننده میدهد،چه اتفاقی رخ میدهد؟آیا اسلام میتواند متفاوت از مسیحیت،این مسئله را در پایان قرن بیستم،بهگونهای انجام دهد که سخنپراکنیی دین رسمی،جای خود را به دین رقابتطلب که خود را با کالاسازی فرهنگی وسیعی همسو کرده است،بدهد؟ تحقیق دربارهء اسلام و رسانهء جدید نشان میدهد که رشد رسانهء جدید،مجموعهء رنگین عریضتری51از منابع و تجلیات اسلامی را در اختیار بینندگانی قرار میدهد که سیمای تثبیتشدهء محلی و حتی ملی را نادیده گرفته یا به چالش میکشند."