خلاصه ماشینی:
"شایدبرای نخستین برنامهریزان که بهتقلید ازمواد درسی اروپا و باتوجه به پایین بودن سطح عمومی سواد مردم ایران،به تهیهی مطالب کتابهای درسی اقدام میکردند،تعقیب اهداف بلند پروازانه کمی مشکل بود، ولی امروزه باتوجه به توسعهی فرهنگ عمومی و عزم مردم ایران به همگامی باملل پیشرفتهی جهان،ایجاد تغییراتی درمحتوای کتابهای درسی ضروری مینماید؛همچنان که اغلب کتابها با درک این حقایق،بهبازنگریهایی درمحتوای مطالب خود به منظور رفع نیازهای جدید دست زدهاند.
یکیازشیوههای تهیهی مطالب کتابهای تاریخی که دربردارندهی اغلب این خصوصیات باشد،آناست که دردورهی ابتدایی تاریخ ایران تدریس شود،دردورهی راهنمایی تاریخ جهان حول محور تاریخ ایران با ملیتهای متفاوت ایرانی،و دردورهی متوسطه نظریات تاریخنویسان بزرگ نظیر هرودوت،طبری، ابناثیر،پالمر و مشیر الدوله،و تاریخپژوهانی مانند ابنخلدون، مارکس،اچ.
اینشیوهی آموزش تاریخ مزایای متعددی دارد: *مانع ازتکرار مطالب دردورههای تحصیلی متفاوت میشود و کنجکاوی دانشآموزان راتاپایان دورهی متوسطه برای درک و یادگیری مطالب تاریخی جدید حفظ میکند."