خلاصه ماشینی:
">هنر و علم و عرصههای آنها در آثار خاص کودک سیمین بازرگان* (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنیان علم و هنر کودک،با خلاقیت،ساخت دانش،کسب مهارتها و تأویل و تفسیر زندگی،با حضور فعال و توسط خود او شکل میگیرد؛شکلی پویا و خلاق،تلفیقی و درهم تنیده که از فرایند تعامل و برقراری ارتباط او با محیط و عوامل موجود در آن،به دست میآید.
صندوق»که کودک را به آرامش و خواب دعوت میکند و کودک مشتاق شنیدن آن از زبان مادر است،کدامیک از معیارهای تعریف شدهء آثار خاص کودکان را در بردارد(آیا فقط موزون بودن؟آیا واژگان آن درمحدودهء خزانه لغوی کودک میگنجد؟)این لالایی،بخشی از ادبیات خاص کودک است که فراتر از کلام،واژه و حتی ریتم،طنین صدای مادر و دریافت ارمغانی چون درک ادبی و هنری را به همراه دارد.
(طرح الف)،این گستره را نشان میدهد؛مدلی چندبعدی که ورودی آن به طور محض و ثابت،هیچیک از حوزههای شناخته شده علم و هنر در زندگی کودک نیست،بلکه در تلفیقی از مشترکات این حوزهها(شعر و قصه،تئاتر و نقاشی و فیلم و بازی و یا موضوعاتی،کوچکتر چون زمین و آنچه در آن است،ریاضیات، علوم تجربی،علوم اجتماعی،زبان و...
به طور قطع،اگر در قرن آینده به این مدل مروری داشته باشیم،میبینیم که هریک از ابعاد،به جزئیاتی دیگر از کنش و منش و دانش کودک خواهد رسید و علم و دانش و هنری که امروز انسان در تبیین،کشف و خلق و تسلط بر آن تلاش میکند.
فراموش نکنیم؛بنیان علم و هنر کودک،با خلاقیت،ساخت دانش و کسب مهارتها و تأویل و تفسیر زندگی،با حضور فعال او و توسط خود او شکل میگیرد و وقتی این اتفاق بیفتد،بیشک آثاری علمی و هنری و..."