خلاصه ماشینی:
"مفهوم مدیریت استراتژیک فرهنگی عبارت است از نگرش کلنگر به کلیهء عوامل،پدیدهها و متغیرهای دخیل و مؤثر در نظام فرهنگی به نحوی که محصول اجرای مدیریت استراتژیک فرهنگی،نگاه انسجامی و سازوارگی در عرصهء مدیریت نهادها و کارکردهای فرهنگی نظام باشد.
چشمانداز فرهنگی عبارت است از رهبری نظام فرهنگی در سطح ملی با آگاهی بر محیط داخلی و بین المللی.
محیط بیرونی و یا خارجی عبارت است از شناسایی متغیرهای اصلی در سه سطح ملی،منطقهای و بین المللی که نظام،نهاد و ساختار فرهنگی باید در برابر آنها واکنش ملی نشان دهد.
عوامل اصلی دخیل در محیط بیرونی عبارتند از:1-عوامل اصلی تحولات هنجاری و ارزشی در محیط بیرونی 2-تحولات سیاسی در سطح سیاسی بین المللی 3-تحولات اقتصادی در سطح منطقهای و بین المللی 4- تحولات تکنولوژی و ارتباط آن با استراتژیک فرهنگی و افزایش سطح آگاهی جامعه 5-نظام قانونگذاری فرهنگی 6-نگرش دولت به عرصهء فرهنگ 7-تحولات جهانی فرهنگ ناشی از جهانیسازی فرهنگی 8-تغییرات جمعیتی و تأثیر آن بر نظام فرهنگی،تحولات و شکاف نسلی،شکاف جنسیتی."