چکیده:
هدف از این مقاله بررسی نحوه تأثیرگذاری عوامل محیطی به ویژه عامل فرهنگ ملی در نظام مدیریت کشورهای در حال توسعه است.سئوالی که در این زمینه قابل مطرح است این است که چگونه ارزشها و هنجارهای رفتاری در محیط کار از فرهنگ ملی تأثیر میپذیرد.بحث اصلی که در این مقاله پیگیری میشود بر این استدلال استوار است که فرهنگ ملی ماهیتا به سبب پویایی و ویژگیهای خود از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر فرهنگ کار درون سازمانها در کشورهای در حال توسعه است،که در نهایت سبک و سیاق مدیریت در این کشورها را شکل میدهد.در این راستا ضمن تشریح عوامل محیطی کشورهای در حال توسعه بالاخص عامل فرهنگ و بررسی تفاوتهای آنها با کشورهای توسعهیافته،عناصر و ابعاد اصلی فرهنگ ملی تشریح و تاثیر هریک از آن ابعاد در فرهنگ کار و الگوهای رفتاری کارکنان به ویژه اجزاء نظام مدیریت سازمانها تجزیه و تحلیل گردید،و نتیجهگیری میشود که سازگاری فرهنگی مهمترین رهنمود در انتخاب الگوهای مدیریتی اثربخش در کشورهای در حال توسعه محسوب میشود.
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی مقاله که در راستای این سوال دنبال میشود بررسی نحوه تاثیرگذاری عوامل محیطی به ویژه عامل فرهنگ ملی در باورها،ارزشها و هنجارهای رفتاری در محیط کار و شکلگیری نظام مدیریت سازمانهای کشورهای در حال توسعه است.
پس از آن تحلیلی تطبیقی از تفاوتها و ویژگیهای محیطی در دو حوزه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ارائه شده و از دستاوردهای پژوهشهای فرهنگی در ارتباط با تفاوت های فرهنگی کشورها نیز استفاده شده است تا نحوه تاثیرگذاری فرهنگ ملی بر فرهنگ درونی کار و نهایتا رفتار و اقدامات مدیریت در کشورهای در حال توسعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
در این چهارچوب هافستد پنج بعد اساسی را مبنای تمایز بین فرهنگهای ملی معرفی میکند که عبارتند از:فاصله قدرت؛ Power Distance ،پرهیز از عدم اطمینان؛ Uncertainty ،فردگرایی در مقابل جمعگرایی؛ Individualism Vs Collectivism ،مردخوئی در مقابل زنخوئی؛ Masculinity Vs Feminity و نحوه نگرش به زمان؛ Time Horizon و معتقد است مردم دنیا از هر کشور که باشند در رابطه با هریک از این ابعاد فرهنگی الگوهای رفتاری متفاوتی از خود نشان میدهند که سر منشاء شکلگیری فرهنگ کار و الگوهای رفتار سازمانی و سبک مدیریت سازمان ها در آن کشور است(هافستد،1991).
به این ترتیب ملاحظه میشود که شرایط اجتماعی-فرهنگی کشورهای در حال توسعه به ویژه در ارتباط با ابعاد ششگانه فرهنگ ملی با آنچه در کشورهای غربی وجود دارد بسیار متفاوت است و همین امر سبب شده است تا بسیاری از کارکردها و اقدامات مدیریت وارداتی غرب وقتی در سازمان های کشورهای در حال توسعه استفاده میشود موفقیت چندانی کسب نکند."