چکیده:
خمس یکی از مسلمات اسلام است که قرآن مجید وجوب آن را به صراحت بیان نموده است. قرآن ادای خمس را با ایمان به خداوند پیوند زده است. از اینجا روشن می شود که نه فقط اعتقاد به وجوب خمس، بلکه ادای آن از ضروریات دین است. آنچه بین شیعه و اهل سنت مشترک و مسلم است، وجوب خمس بر اموال جنگی است. ولی مکتب اهل بیت با توجه به ظاهر آیه خمس و نظر به عرف و لغت، علاوه بر اموال غنیمت جنگی، خمس هر چیزی را که بر آن در لغت و عرف، غنیمت و فواید صدق می کند، واجب می داند و روایات فریقین را بر این مطلب دلیل آورده است. اما اکثر اهل سنت وجوب خمس را فقط بر اموال جنگی منحصر کرده اند، اگر چه برخی از آنها خمس را بر گنج و برخی دیگر بر اشیا نیز لازم می دانند.
Khums is one of the absolutes of Islam whose necessity has been stipulated by the Holy Quran. The Holy Quran has defined and described the payment of khums as having faith in God. Hence، it will be clear that not only the belief [in paying khums]، but also performing [paying] it will be one of the religion’s necessities and commands.
Both Shi'a and Sunni have consensus of ideas on the wojoub [obligation] of paying khums for the case of warspoils.
However، the school of Ahl-e Beit (a)، considering the apparent words of the verse "khums" and also considering its terminology and common low، not only for the warspoils، but also for whatever in terminology and common low named benefit، recognize khums as an obligation، and to prove the case the Fariqayn’s narrations are claimed and reasoned. This is while the majority of Ahl-e Sunnah، have made khums obligatory only on the case of war booties، Although، Some of them believe that paying khums will be obligatory in the case of finding a treasure and as such.
خلاصه ماشینی:
"از امام صادق علیه السلام نقل شده است:«علی کل امری غنم او اکتسب الخمس لما اصابلفاطمة و لمن یلی امرها من بعدها من ذریتها الحجج علی الناس فذاک لهم خاصة یضعونه حیث شاؤااذ حرم علیهم الصدقة حتی الخیاط لیخیط قمیصا بخمسة دوانیق فلنا منها دانق الا من احللنا منشیعتنا لتطیب لهم به الولادة انه لیس من شیء عند الله یوم القیامة اعظم من الزنا انه لیقوم صاحبالخمس فیقول یا رب سل هولاء بما یبیحوا؛هرکسی که غنیمتی و یا کسبی به دست آورد،خمس آن،برای فاطمه و فرزندان اوست که ولی و حجت بر مردماند و این خمس فقط برای آنهامخصوص است که هرجا خواستند میتوانند صرف کنند،به سبب اینکه صدقه بر آنها حراماست.
ادله قرآنی یه اول {/«و اعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی و الیتمی و المسکین و ابن السبیلان کنتم ءامنتم بالله و ما انزلنا علی عبدنا یوم الفرقان یوم التقی الجمعان و الله علی کل شیء قدیر؛/}بدانیدهرگونه غنیمتی به دست آورید،خمس آن برای پیامبر و نزدیکان و یتیمان و مسکینان وواماندگان در راه(از آنها)است،اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل،روزدرگیری دو گروه(باایمان و بیایمان)[ روز جنگ بدر]نازل کردیم،ایمان آوردهاید؛و خداوند برهر چیزی تواناست.
به روایت از امام صادق علیه السلام،پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمود:«ای علی!عبد المطلب پنچ چیز را در زمان جاهلیت سنتکرد که خداوند آنها را در اسلام نیز باقی گذاشت و یکی از آنها این است:کسی که گنجی رابه دست میآورد خمس آن را صدقه میداد و خداوند این آیه را نازل نمود:{/و اعلموا انما غنمتممن شیء...."