خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب ذکر شده،پیرامون احساس ارزشمندی در تعریف عزت نفس بدیهی است که این ا حساس در هر مهارت و توانایی بتواند حضور خود را نشان داده و مؤثر باشد.
به عنوان نمونه اگر فردی توانایی بالایی در امر یادگیری داشته باشد ولی احساس ارزشمندی تواناییهای مربوط به یادگیری-عزت نفس تحصیلی-او کم باشد این فرد از ضعف فعالیتهای تحصیلی رنج خواهد برد.
نقطه مقابل فردی را میتوان ذکر کرد که با داشتن محدودیتهای چشمگیر دارای اراده قوی و احساس ارزشمندی است که قادر خواهد بود فعالیتهای مفیدی را بیش از آنچه نارساییهای او بیان میدارند،از خود نشان دهد.
عزت نفس تحصیلی بیانگر باور فرد از ارزشمندی توانایی خود در ارتباط با یادگیری است.
بنابر اینگونه پژوهشها میتوان استنباط نمود که اگر یک دانشآموز عزت نفس بالایی داشته باشد در تحصیلات خود نیز موفقیت بیشتری خواهد داشت.
تعالیم مذهبی در این ادیان به نحوی براساس دیدگاه خاص خود به یک نوع عزت نفس معتقدند.
به دنبال این مطلب در کلام امامان و پیشوایان مذهبی نیز بخوبی حفظ عزت نفس و حدود آن بیان شده است.
(2)- self-esteem (3)- coopersmith,s(1967) (4)- Hama check,Done (5)- Bednar,Richard (6)- OBrien,j (7)- Battle,j (8)- Brubech.
Between self-esteem and Depression psychological Reports.
j,1933,Relation among self- esteem Depression and anaiety of chidren.
D,etal(1992)Depression, self-esteem.
self- esteem and Depression.
C. etal(1987)relation ship Between self-esteem and malad a ptive behavior in high school studwents.
j(1989)self- esteem Depression and highschool students.
D. Belationship between self-esteem,Depression and alcohol Consulmption among adolescence Psychological ReDor'ts Aug vol 57(1) p."