چکیده:
<P>هدف از این پژوهش یافتن ابزاری است تا به کمک آن بتوان نقایص ادراک دیداری را که یکی از دلایل عمده ناتوانی یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی است تشخیص داد.آزمون رشد ادراک دیداری فراستیگ4متشکل از 5 خرده آزمون و مبتنی بر خرده مهارتهای تشخیص شکل و زمینه،روابط فضایی، هماهنگی دیداری-حرکتی،ادراک شکل و تشخیص دیداری است.برای تعیین هنجار و محاسبه پایایی و روایی آزمون رشد ادراک دیداری فراستیگ،448 نفر از دانشآموزان شهر تهران(224 نفر از پایهء اول و 224 نفر از پایهء دوم)که نیمی از آنها دختر و نیمی دیگر پسر بودند،به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب و به گروههای 16 نفری تقسیم شدند و آزمون به صورت گروهی در مورد آنها اجرا شد.یافتههای پژوهش عبارتاند از:ارائه نمرات هنجار برای نمرهء کل آزمون به صورت جداگانه برای هریک از 5 خرده آزمون به تفکیک جنسیت و پایهء تحصیلی،از طریق محاسبه آلفای کرونباخ که 0/67 شد تعیین روایی با استفاده از روایی ملاکی از طریق ملاک قرار دادن نمرات دروس ریاضی،خواندن و دیکته و میانگین آنها محاسبه ضرایب همبستگی بین نمرات حاصل از اجرای آزمون و نمرات هریک از ملاکها برای نمره کل آزمون و خرده آزمونهای 1،2،3(که معنیدار نبود)،4 و 5(که معنیدار بود).همچنین مشخص شد میزان رشد ادراک دیداری دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر و میزان رشد ادارک دیداری دانش آموزان پایهء اول بیشتر از دانش آموزان پایهء دوم است و بین میزان رشد ادراک دیداری دانش آموزان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران تفاوت وجود دارد.</P>
خلاصه ماشینی:
"بنابراین،پرسش اصلی این پژوهش یان است که وضعیت هنجار و میزان روایی و پایایی آزمون رشد ادراک دیداری فراستیگ چگونه است؟ روش پژوهش جامعهء آماری این پژوهش،کلیهء دانش آموزان دختر و پسر پایههای اول و دوم دورهء راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 18-0831 مشغول به تحصیل بودند.
یافتههای پژوهش یافتههای پژوهش بر مبنای پرسشها و فرضیات پژوهشی به شرح ذیل است: پرسش اول:وضعیت هنجار آزمون رشد ادراک دیداری فراستیگ برای دانش آموزان پایهء اول و دوم مقطع ابتدایی شهر تهران چگونه است؟ با توجه به اینکه تفاوت نمرات دانش آموزان پایهء تحصیلی اول و دوم و نیز تفاوت نمرههای دانش آموزان دختر و پسر در آزمون فراستیگ معنیدار بوده است(به جدول 5 و 6 مراجعه شود)، لذا نمرات هنجار را بایستی به تفکیک جنس و پایهء دوم،دختر پایهء اول و دختر پایهء دوم شش نمره ارائه شد که یکی از آنها مربوط به نمرهء کل آزمون و بقیه،مربوط به خرده آزمونها است.
نتایج آزمون t برای نمرهء کل آزمون در دو گروه دانش آموزان دختر و پسر (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیهء دوم:بین میزان رشد ادراک دیداری دانش آموزان پایهء اول و دوم در مقطع ابتدایی تفاوت وجود دارد.
نتایج تحلیل واریانس یکطرفه برای نمره کل آزمون دانش آموزان در مناطق آموزش و پرورش (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول 7 مشاهده میشود،نسبت F محاسبه شده(13/45)در سطح 0/10 معنیدار است،بنابراین فرضیه صفر رد میشود و با اطمینان 99 درصد نتیجهگیری میشود که حداقل بین دو میانگین از میانگین گروهها تفاوت وجود دارد."