چکیده:
این پژوهش به منظور دستیابی به میزان تأثیر کاربرد الگوی استقرایی بر یادگیری دانش آموزان در درس دستور زبان فارسی انجام شده است. پژوهشگران در این تحقیق شبه آزمایشی از نوع دو گروهی ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون، از میان جامعة آماری دانشآموزان پایة پنجم ابتدایی منطقه چهار شهر تهران، با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای طبقهـ بندی شده، دو کلاس پنجم از یک مدرسة پسرانه و دو کلاس پنجم از یک مدرسة دخترانه را به عنوان نمونه آماری انتخاب کردند و سپس به روش تصادفی هر یک از دو کلاس را به عنوان گروه گواه و آزمایش در نظر گرفتند. گروه گواه برای تدریس با روش سنتی و گروه آزمایش با روش تفکر استقرایی در درس دستور زبان فارسی در نظر گرفته شدند. پس از تهیة طرح درس دستور زبان فارسی پایة پنجم ابتدایی به روش استقرایی و تهیة ابزار اندازهـ گیری که سؤالات پیش آزمون و پس آزمون بودند، پس از اطمینان از روایی و اعتبار آنها، پیش آزمون، قبل از آموزش و پس آزمون پس از اجرای آموزش برگزار شد. سپس اطلاعات به دست آمده جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی، تحلیل و مقایسه قرار گرفت و فرضیة پژوهش به وسیلة آزمون t مبتنی بر مؤثر بودن آموزش به روش تفکر استقرایی نسبت به روش سنتی تأیید شد. از نتایج دیگری که از این پژوهش به دست آمد میتوان به افزایش معنادار، سرعت و دوام یادگیری و افزایش مهارتهای ارتباطی، شناختی و عاطفی مرتبط با اهداف درس فارسی دورة ابتدایی اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
"حجازی (1375: 102)، پس از بررسی تأثیر کاربرد الگوی استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم ابتدایی به نتایجی مانند افزایش معناداری و دوام یادگیری، تغییر جهت تدریس از معلم محوری به شاگرد محوری و انتخاب این الگو به عنوان مؤثرترین الگو نسبت به آموزشهای متداول، دست یافته و در این پژوهش نتایج به دست آمده مبتنی بر مبانی نظری این الگوست، ولی اثبات فرض آخر که آموزش با استفاده از الگوی استقرایی را مؤثرتر از سایر الگوها میداند از نظر پژوهشگران نیازمند تحقیقات بیشتری است.
شاخصهای آماری آزمون سنجش پیشرفت تحصیلی در گروههای آزمایش و گواه شرح گروه گواه گروه آزمایش پیش آزمون پس آزمون پیش آزمون پس آزمون حجم نمونه 68 68 68 68 میانگین 93/6 53/12 98/6 69/14 میانه 98/5 5/11 98/5 54/14 نما 7 11 8 14 واریانس 7/8 04/15 63/8 62/7 انحراف استاندارد 92/2 88/3 93/2 76/2 مینیمم 1 4 1 8 ماکزیمم 13 20 14 20 دامنه 12 16 13 12 چارک اول 25/3 86/8 26/3 83/11 چارک سوم 7/8 84/14 7/8 25/15 بحث و نتیجهگیری تحلیل اطلاعات به دست آمده از این پژوهش، نشان داد که کاربرد الگوی استقرایی در تدریس موجب پیشرفت تحصیل دانشآموزان در درس دستور زبان فارسی در پایة پنجم ابتدایی میشود و میزان یادگیری در این روش نسبت به روش معمول سنتی بیشتر است."