چکیده:
رشد تکنولوژیهای اطلاعاتی ـ ارتباطی از نظر کمی و کیفی گستره ارتباطات انسانی را بسط داده و ارکان مختلف حیات اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده است. در این راستا میتوان به کاربرد روزافزون امکانات موجود در اینترنت در بین اقشار مختلف اشاره کرد. گروههای اجتماعی مختلف با انگیزههای متفاوت از اینترنت استفاده میکنند، اما این پدیده در بین دانشجویان از جایگاه ویژهای برخوردار است. دانشجویان علاوه بر انگیزه تفنن، سرگرمی و اشتیاق آشنایی با دنیای ناشناخته، بهخاطر اهداف علمی ـ آموزشی و یافتن فرصتهای تحصیلی و شغلی جزء کاربران اصلی اینترنت بهشمار میروند. به این دلیل مطالعه تأثیرات استفاده از اینترنت بر دانشجویان میتواند بخشی از پیامدهای رواج تکنولوژیهای ارتباطی را آشکار سازد. نوشتار حاضر با این هدف سازمان یافته است که تأثیر استفاده از اینترنت بر سرمایة اجتماعی و سرمایة انسانی دانشجویان را بررسی نماید. فرضیات اصلی تحقیق عبارتند از:ـ استفاده از اینترنت با میزان سرمایه اجتماعی افراد رابطه مثبت دارد.ـ استفاده از اینترنت با میزان سرمایه انسانی افراد رابطه مثبت دارد. این تحقیق با روش پیمایش انجام شده است. جمعیت آماری دانشجویان دانشگاه تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و در چهار گروه تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و هنر هستند که 400 نفر از آنها با روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافتههای بهدست آمده، فرضیات تحقیق را تأیید میکند و نشان میدهد که الگوی استفاده از اینترنت با میزان سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی افراد رابطهای مستقیم و معنادار دارد.
We live in a world full of dramatic changes and varying life styles.
Internet is one of the phenomena that have had a large and direct effect
on modern society. As we know, the users of information technology (IT)
are growing tremendously and since the consequences of the application
of internet are not consistent across different cultural, social, economical
and political settings, it is of utmost significance to explore the issue and
uncover the unidentified aspects. Having acknowledged the fact that
social capital and human capital are the major software part of
development of any society, the main aim of this research is to add to the
current knowledge and information regarding the effects of using internet
and IT on social capital and human capital net. In this research, we
studied and evaluated social capital of human net against such concepts
as trust, support and participation. Human net capital was examined
against such parameters as the number of users of the internet, the
frequency of using the internet, the importance of using it and the
availability of the internet services for users. The basic assumptions of
this research are as follows:
The patterns of internet use have a positive relationship with rate of social
capital net. Also, a similar relationship must hold true between internet
use and the rate of human capital net. These assumptions were tested
through a survey method.
The statistical population comprised of BA, MA, and Ph.D. students of
Tehran University in four disciplines; human sciences, base sciences,
engineering and arts. The sample size was 400. The sample was selected
based on a stratified sampling. The data collected via a questionnaire and
verbal interview. The results indicate that the higher the use of the
internet, the more the rate of the social capital. In short, the basic
assumptions of the research were strongly aproved,
خلاصه ماشینی:
"عناصر سازنده سرمایه انسانی (تعداد = 400) طی مدتی که از اینترنت استفاده کردهاید در هر یک از ابعاد زیر تا چه اندازه پیشرفت داشتهاید؟ طبقات (درصد) اصلا کم متوسط زیاد میانگین (4-1) مهارت مطالعه (صحیح خواندن، درست و خلاصهنویسی) 5/7 5/19 8/33 3/39 4/3 مهارت کار گروهی (رهبری و مدیریت، برنامهریزی، همکاری در کار گروهی) 8/11 5/29 42 8/16 6/2 مهارتهای شخصیتی (اتکای به خود، استقلال، بازنگری عملکرد و اعتماد به نفس) 5/7 3/19 34 3/39 5/3 مهارتهای فردی (اثرگذاری بر دیگران، مشاوره، مصاحبه) 3/9 25 33 8/32 8/2 مهارتهای اجرایی (مدیریت زمان، مدیریت پروژه، تعیین هدف و بررسی پروژه) 3/9 3/31 3/39 3/20 7/2 مهارتهای ارتباطی (برقراری روابط مؤثر، تدوین گزارش، ارائه مطالب) 8/7 13 34 3/45 1/3 مهارتهای شغلی و حرفهای 5/9 3/19 5/31 8/39 3 مهارتهای آموزشی 3/8 5/14 8/33 5/43 1/3 دانشافزایی در زمینه رشته تحصیلی 5/6 9 8/18 8/65 4/3 افزایش اطلاعات عمومی ـ اجتماعی 6 5/3 8/36 8/53 3/3 دانش رایانهای (جستجوی اطلاعات، تایپ کامپیوتری، گپ زدن، وبلاگنویسی) 4 6 8/25 3/64 5/3 یادگیری زبان خارجی 5/5 10 36 5/48 2/3 در جدول شماره 6 مقادیر مربوط به شاخص سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی و ترکیب آنها با یکدیگر نشان داده شده است."