چکیده:
هدف مطالعة حاضر مقایسة اثربخشی تصویرسازی ذهنی (مبتنی بر موفقیت) و تن آرامی بر افزایش خودکارامدی و عملکرد تکواندوکاران است. به همین منظور 92 تکواندوکار 15 تا 18 سالة شهرستان اردبیل به صورت تصادفی در سه گروه آموزش تصویر سازی (30 نفر)، آموزش تن آرامی (30 نفر) و گروه کنترل (32 نفر) گمارده شدند. برای گروه اول تصویرسازی ذهنی و برای گروه دوم تن آرامی هر کدام در هشت جلسه آموزش داده شد. ولی گروه سوم هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس خودکارامدی شرر و از مقیاس عملکرد ورزشی استفاده شد. نتایج آنها نشان داد که بین سه گروه تصویرسازی، تن آرامی و گروه کنترل در تفاضل نمره های پیش آزمون _ پس آزمون خودکارامدی و عملکرد ورزشی تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0 P<). به عبارت دیگر، میانگین تفاضل نمره های پیش آزمون _ پس آزمون خودکارامدی و عملکرد ورزشی در گروه تصویرسازی بیشتر از گروه تن آرامی و گروه کنترل و میانگین نمره های این دو متغیر در گروه تن آرامی بیشتر از گروه کنترل است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آنها نشان داد که بین سه گروه تصویرسازی،تنآرامی و گروه کنترل در تفاضل نمرههای پیشآزمون-پسآزمون خودکارامدی و عملکرد ورزشی تفاوت معنیداری وجود دارد (P>0/01) .
بین میانگین نمرهء خودکارامدی ورزشکارانی که آموزشهای تصویرسازی ذهنی و تنآرامی دریافت کرده بودند با گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد.
2. بین میانگین نمرهء عملکرد ورزشی ورزشکارانی که آموزشهای تصویرسازی ذهنی و تنآرامی را دریافت کرده بودند با گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتایج و یافتههای تحقیق جدول 1 میانگین و انحراف معیار متغیرهای خودکارامدی و عملکرد ورزشی را در سه گروه مورد مطالعه نشان میدهد،بهطوریکه میانگین نمرهء هریک از متغیرهای خودکارامدی و عملکرد ورزشی در گروه تصویرسازی بیشتر از گروه تنآرامی و گروه کنترل است.
در جدول 2 تحلیل واریانس یک متغیری نشان میدهد که بین تفاضل میانگین نمره های پیشآزمون-پسآزمون متغیرهای خودکارامدی و عملکرد ورزشی در سه گروه تصویرسازی،تنآرامی و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد (P>0/001) .
به طوریکه میانگین تفاضل نمرههای پیشآزمون-پسآزمون خودکارامدی در گروه آموزش تصویرسازی ذهنی بیشتر از گروههای دیگر و تفاضل نمرههای خودکارامدی گروه تنآرامی در مقایسه با گروه کنترل بیشتر است.
جدول 3-مقایسهء تفاوت تفاضل میانگین نمرههای پیشآزمون-پسآزمون خودکارامدی و عملکرد ورزشی در سه گروه با استفاده از آزمون توکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش تصویرسازی ذهنی بیشتر از تنآرامی، خودکارامدی ورزشکاران را افزایش میدهد،ضمن آنکه میزان خودکارامدی در گروه کنترل کمتر از دو گروه آموزش تصویرسازی و تنآرامی بوده است.
با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که آموزش تصویرسازی ذهنی و تنآرامی به ورزشکاران برای ارتقای عملکرد ورزشی مورد توجه قرار گیرد."