چکیده:
هدف این تحقیق جمع آوری و توصیف معیارهای انتخاب مربیان تیم های ملی شنا، شیرجه و واترپلو است. افراد حاضر در تحقیق را مربیان تیم های ملی، باشگاهی و منتخب استان ها تشکیل می دهند. با استفاده از روش دلفی 64 متغیر از بین تمامی ویژگی های مربیگری تیم های ملی برگزیده شدند. اطلاعات تحقیق با آزمون آماری کروسکال والیس در سطح 05/0P? تجزیه و تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان داده که بین هر یک از ابعاد مهارت های عاطفی – انسانی، ویژگی های اجتماعی، مهارت های مدیریتی، ویژگی های فردی، مهارت های ورزشی و نظر مربیان این سه رشته اختلاف معنی داری وجود دارد. در مقابل بین هر یک از ابعاد و ویژگی های شخصیتی ، مهارت های فنی، سوابق کاری و نظر مربیان این سه رشته اختلاف معنی داری وجود ندارد. همچنین بین نظر مربیان این سه رشته در مورد اولویت بندی معیارهای انتخاب مربیان تیم های ملی این ورزش ها اختلاف معنی داری مشاهده نشد (086/0= P).
خلاصه ماشینی:
"کهندل(1379)1معیارهای انتخاب مربیان تیمهای ملی برای چند ورزش گروهی را ویژگیهای شخصیتی-ادراکی،ویژگیهای اجتماعی،مهارتهای عاطفی-انسانی،ویژگیهای علمی-تخصصی،مهارتهای مدیریتی،ویژگیهای ورزشی،مربیان،براونز4(1975)4و مالهورتا و خان5(1986)19 به خصایصی همچون اعتماد به نفس،هوش،خودباوری،ثبات رفتاری و تمایلات هیجانی اشاره میکنند و شرط موفقیت مربی را داشتن این عوامل میدانند.
در پایان نیز گوندی9(1998)11،ردموند10(2000)22،برایان لایود11(2000)16 ASCTA 12(1998)3در برگههای ارزیابی مربیان به ویژگیهای مشابهی اشاره می کنند نظیر:استفاده از مهارتهای انگیزشی،توجه به بازیکنان،ایجاد فرصت برای همهء ورزشکاران،مهارتهای رهبری و مدیریتی مؤثر دانش مربی و...
جدول 1-اولویتبندی ابعاد معیارهای مربیگری از نظر مربیان شنا،شیرجه و واترپلو (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-بعد ویژگیهای شخصیتی مربی:رتبهبندی زیرمجموعههای این بعد از نظر کل آزمودنیها به شرح زیر است: 1.
یا اینکه اگر مربی دارای مهارتهای عاطفی-انسانی بالایی باشد برای سمت مربیگری تیمهای ملی مناسب است بلکه این نتایج نشان می دهد که به دلیل وجود میانگینهای نسبتا بالا در بیشتر ابعاد مربیگری،همهء این ابعاد از اهمیت زیادی برخوردارند.
علاوه بر این ویژگی،معیارهای مهارتهای انگیزشی و احساس عاطفه و وظیفه نیز در این بعد قرار دارند که با توجه به اهمیت هریک از معیارهای مذکور در موفقیت و اثربخشی مربی،از جایگاه خاصی در نتایج تحقیق حاضر برخوردار است.
بنابراین در این تحقیق سعی شده با استفاده از انتخاب تمامی معیارهای مهمی که در موفقیت مربی نقش دارند،دستهبندی مناسبی از این معیارها در ابعاد اصلی مربیگری انجام شود و سپس با تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از پرسشنامهء تحقیق،درجهء اهمیت آنها مشخص شود و الگویی تهیه شود که قابلیت کاربرد برای انتخاب مربیان تیم های ملی را داشته باشد."