چکیده:
این پژوهش به تبیین نظام مطلوب روابط اجتماعی براساس آموزههای تربیتی پیامبر اکرم(ص)در نهج الفصاحه پرداخته است.جامعه پژوهش تمام احادیث مندرج در نهج الفصاحه بوده که همه آنها موردبررسی قرار گرفته و نمونهگیری انجام نشده است.ابزار پژوهش،فرم فهرست وارسی محقق ساخته بوده که روایی آن بااستفاده از نظر صاحبنظران تأمین شده و پایایی آن نیز طی محاسبه ضریب همبستگی دادههای حاصل از تحلیل اولیه با تحلیل مجزای دیگر برابر با 0/91 بوده است.دادههای حاصل،مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"بنابر نتایج تحلیل محتوای انجام شده در متن نهج الفصاحه در این محور از نظام مطلوب روابط اجتماعی،چهار مولفه به همراه مصادیق آنها قابل ذکر است: 1-همکاری در امور اجتماعی لان اعین اخی المؤمن علی حاجته احب الی من صیام شهر و اعتکاف فی المسجد الحرام»(حدیث 5022:024):این حقیقت که برادر با ایمان خود را در راه برآمدن خواستهاش یاری رسانم نزد من از یک ماه روزهداری و اعتکاف در مسجد الحرام دوست داشتنیتر است.
بنابر نتایج تحلیل محتوای انجام شده در متن نهج الفصاحه در این محور از نظام مطلوب روابط اجتماعی،سه عامل به همراه مصادیق آنها قابل ذکر است: 1-امانتداری و پایبندی به عهد و پیمان «المؤمن من امنه الناس علی انفسهم و اموالهم و دمائهم»(حدیث 5803:055): انسان با ایمان کسی است که مردم او را بر جان و دارایی و خون خویش امین شمارند.
جدول شماره 8-رعایت اصل جاذبه در روابط اجتماعی،عوامل و مصادیق آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) رعایت نظم در روابط اجتماعی بنابر نتایج تحلیل محتوای انجام شده در متن نهج الفصاحه در این محور از نظام مطلوب روابط اجتماعی،چهار عامل به همراه مصادیق آنها قابل ذکر است: 1-وظیفهشناسی «ست خصال من الخیر:جهاد اعداء الله بالسیف و الصوم فی یوم الصیف و حسن الصبر عند المصیبه و ترک المراء و الانفاق فی الخفاء و المحاباة فی الله»(حدیث 5371:433):شش ویژگی از خیرات است:پیکار با دشمنان تجاوز کار خدا با شمشیر و روزه در گرمای تابستان و شکیب زیبا و نیکو به هنگام مصیبت و وانهادن ستیزهجویی و پرخاشگری و انفاق و بخشش در نهان و دوستی متقابل در راه خدا."