چکیده:
یکی از مهم ترین مباحث فلسفه اخلاق این است که خاستگاه اخلاق کجاست و یا به عبارت دیگر، اخلاق بر چه امر یا اموری مبتنی می باشد. در این باره نظریه های مختلفی هم چون نظریه مبتنی بر قانون طبیعی، نظریه مبتنی بر سرشت انسان، نظریه مبتنی بر نیازها، نظریه مبتنی بر توافقات میان اشخاص ارایه شده است. نظریه مختار در این مقاله دارای مشترکات زیادی با نظریه دوم و سوم بوده و در واقع از امتیازات هر دو نظریه برخوردار است و در عین حال سعی می کند تا از اشکالات آن ها اجتناب کند. در این مقاله علاوه بر تبیین ماهیت امر اخلاقی و تفاوت آن با آداب و رسوم، به خاستگاه اخلاق پرداخته و ضمن ارزیابی جایگاه حب ذات در اخلاق، سعی می شود تا جایگاه میل های اصیل انسانی در شکل گیری اخلاق و فرآیند تصمیم گیری اخلاقی بیان شود. در این مقاله هم چنین عوامل دخیل در داوری اخلاقی از یکدیگر بازشناخته شده و توضیح داده می شود چگونه مفاهیم اخلاقی از ملاحظه رابطه میان سرشت انسان، افعال و صفات اختیاری و تاثیرات مثبت یا منفی آن ها بروی انتزاع می شوند.
خلاصه ماشینی:
"The paper also studies the way moral concepts such as "good" and "bad" are abstracted from the relation between human nature, voluntary acts and their positive or negative effects upon the agent.
Although genuine desires are the same among human beings and they lead them towards their needs for survival and happiness (or in other words larger quantity and greater quality of life), the result of their interaction and the way of their application might be different.
Now let us consider again characteristics of a true moral ideal: that it has to be in complete accordance with our desires,16 with our rational standards and above all with human nature, that it has to be practical and that it has to encompass all other ends and values and put them in the right order or hierarchy.
Although the above account is enough for the main purpose of this essay, here I would like to refer to different proposals about what should be considered as ultimate end or intrinsic good or moral ideal for human beings.
There are lots of candidates such as life, consciousness, and activity; health and strength; pleasures and satisfactions of all desires or certain kinds of; happiness, beatitude, contentment, and so forth; truth; knowledge and true opinion of various kinds, understanding, wisdom; beauty, harmony, proportion in objects contemplated; aesthetic experience; morally good dispositions or virtues; mutual affection, love, friendship, co-operation; just distribution of goods and evils; harmony and proportion in one’s own life; power; and experiences of achievement; self-expression; freedom; peace, security; adventure and novelty; good reputation, honour, respect."