چکیده:
برخی ازصاحبنظران مدیریتی بر این باورند که توسعه مدیریت،کلید توسعه کشور است.به به اعتقاد آنان عامل منحصر به فرد و متمایزکننده هر سازمان و جامعهای،عنصر مدیریت و رهبری آن است.درواقع یکی از دلایل اصلی توسعهیافتگی برخی جوامع را توسعه مدیران آن می دانند. توسعه مدیران نیازمند الزامات،زمینهها و سازوکارهایی است که آسانکنندهء یادگیری فردی مدیر و نیز یادگیری سازمانی باشد.این امر زمینههای ایجاد سازمانهای یادگیرنده و معرفتپذیر را پدید میآورد که در آن بر تغییر رفتار،تسهیم اطلاعات و منابع تأکید دارد. در انتخاب راهکارهای توسعه،متولیان باید بدانند که مدیران چگونه مطالب را فرا میگیرند تا براساس آن،سایر الزامات توسعه را تعریف کنند.عمدهترین راهکارهای توسعه مدیران را می توان در قالب روشهای تجربی توسعه ضمن شغل و خارج شغل و نیز روشهای توسعه مدیریت خارج از شغل دستهبندی و معرفی کرد.
خلاصه ماشینی:
"اعتقاد بر این است که مدیریت اثربخش بر پایه تحولات فکری و رفتاری است تا بر پایه تحولات دانشی و مهارتی اما دلیلی که بر استفاده از فرایند توسعه ضمن شغل مدیران وجو دارد بر نقش مدیر در فرایند توسعه تأکید دارد؛به عبارتی دیگر اقدامات توسعهای سازمان، زمانی میتواند اثربخش باشد که مدیر در محیط واقعی کار قرار داشته باشد.
در این راه،قرار دادهای یادگیری فردی از جمله ابزارهای اصلی برای توسعه مهارتهای مدیریتی است.
درواقع در بسیاری از سازمانها از قرار دادهای این چنینی برای آموزش و توسعه مدیران استفاده میشود.
ستادههای مقصود:دانش و مهارتهای لازم برای انجام دادن شغل و چگونگی نمایش آنها در کار نمودار شماره 2-شکل عمومی قرار دادهای یادگیری(وودال،وینستنلی3(8991)، مگینسون و پدلر4(2991)) (1)- Newll/S.
گرچه توسعه فردی با قرار دادهای یادگیری نقاط مشترکی دارد،عملا ملاحظه میشود که در بستر سازمان برخورد با این رویکرد بیشتر مصلحتی است تا متعهدانه.
ذیلا شرح مختصری از هر یک از موانع یادگیری اثربخش مطرح میشود: الف-امکانات کم:توسعه مهارتهای لازم برای مدیران،نیازمند برخورداری از منابع و امکانات خاصی است.
در این مقاله ضمن اینکه نگاهی کلی به یادگیری مدیریتی انداخته شد،چنین استدلال گردید که سازمان معرفتپذیر و یادگیرنده میتواند دارای اهداف حمایتی متعددی باشد که از سوی تیمهای مدیریتی خود مورد تأکید قرار میگیرد.
ولی آنچه مسلم و قطعی است این است که سازمانها و جوامع توسعه یافته تنها یک رویکرد(روش)را برای توسعه مدیران خود (1)- Learninig Action (2)- Social Learning تجربه نکردهاند."