خلاصه ماشینی:
"71آیا این حقیقت که مقبره لنین همچنان در مسکو در معرض نمایش میباشد،حاکی از آن است که مردم آمادگی بحث آزاد در مورد سالهای کمونیستی را ندارند؟روسها چه وقت این آمادگی را پیدا میکنند؟این روند چگونه حادث میشود؟آیا آنها با کمیسیونهای حقیقتیابی رسمیت مییابند و یا اینکه دستاویز عوامفریبی میشوند؟با تسریع در زمان،نقش عوامل بیرونی در این روند چیست؟خلاصه آنکه چه کسی متن کتابها را در مدارس و دانشگاههای مسکو،کیگالی،سارایوو و پریشتینا81مینویسد؟چه حکایتهایی نقل میشود؟و چه کسانی آنها را نقل میکنند؟91آیا آنچه که آنها میگویند بخشی از مذاکره برای صلح و آشتی خواهد بود و یا اینکه تأثیرات منفی به دنبال خواهد داشت؟ گفتن حقایق گذشته در صورتی که زمان آن فرا نرسیده باشد لزوما التیامبخش نخواهد بود.
82آیا آنان که در اقتصادهای جدید آزاد و در سیاستهای ماهوارهای زندگی میکنند میتوانند مشکلات آنان را که هنوز به سیاستهای خاک و اقتصاد کهنه وابستهاند درک کنند و با آنان مراوده داشته باشند؟ما چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار میکنیم و آیا این ارتباط با تسریع در زمان اهمیت بیشتری مییابد و برجستهتر میشود؟چگونه آنان که با تهیه گذرنامه به راحتی از مرزها عبور میکنند،میتوانند با آنان که برای 03 سانتیمتر زمین و یا رؤیای بازگشت به خانه مقدس پیشینیان خود میجنگند،ارتباط برقرار کنند؟فنآوری جدید چگونه بر ارتباطات تأثیر میگذارد؟92به توضیحات ویریلیو در مورد شهر جدید توجه کنید و تصور کنید که چگونه به یک کشاورز روستایی ارتباط پیدا میکند.
بدین ترتیب که:«این پایان تکامل فکری و عقیدتی بشریت و جهانیشدن دموکراسی لیبرال غربی بهعنوان آخرین شکل دولت بشری است"04این بحث اصلی فوکویاما است و نگرش کندی نسبت به تاریخ مدور را انکار میکند و مسائل خاصی را در مورد تسریع در زمان مطرح میسازد."