خلاصه ماشینی:
"گسترش راههای دستیابی به اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با نگرش بر مکانیسمهای ارسال مدرک *طیبه شهمیرزادی-رسول عباسی کیده {IBدسترسی به مواد اطلاعاتی در خارج از مجموعه کتابخانه مانند همکاریهای بینکتابخانهای یکی از خدمات اساسی است که کتابخانهها به مراجعهکنندگان خود ارائهمیکنند.
دلایل زیادی برای این واقعیت بیان شده است که اهم آن عبارتند از: -افزایش روز افزون حجم انتشارات -افزایش روز افزون مراجعهکنندگان به کتابخانهها -افزایش قیمت منابع اطلاعاتی -کمبود فضای کتابخانهها -کمبود منابع مالی و کمبود نیروی انسانی کتابخانهها در نتیجه کتابخانهها و مراکز اسناد اکنون در صددند همکاری بین کتابخانهایرا(امانت بین کتابخانهای-اشتراک منابع و خدمت تحویل مدرک)در سطوحملی و بینالمللی توسعه دهند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی مراجعهکنندگان خود باشند و در این راستا استفاده از خدمات کارگزاران اطلاعات بهطور روز افزونی گسترش پیدا کرده است.
Legal Deposit سترش راههای دستیابی به مدرک: از مهمترین اهداف کتابخانهها این است که اطلاعات در اسرع وقت با هزینه کمتردر اختیار درخواستکننده قرار دهند،هنگامیکه به مراجعهکننده اطلاع داده میشودمنبع مورد نظر او در کتابخانه موجود نمیباشد سریعا میپرسد:1-آیا کتابخانهای رامیشناسید که مدرک مورد نظر را داشته باشد؟2-آیا شما میتوانید هر چه سریعتر آنرا برای من تهیه کنید؟ از طرفی دیگر فناوریهای نوین تحولی شگرف در امر امانت بین کتابخانهای،اشتراک منابع و خدمات تحویل مدرک بوجود آوردهاند.
کتابخانه بریتانیا BL 14 یکی از بزرگترین مرکز دنیا در امر سرویس خدمات تحویل مدرک و امانت بینکتابخانهای میباشد که علاوه بر مدارک و اسناد و کتابهای موجود در کتابخانه خودبا 80 کتابخانه تخصصی دیگر به منظور تهیه منابع اطلاعاتی همکاری مینماید."