چکیده:
دو سوره ناس و فلق«معوذتان یا معوذتین»نامیده میشوند.زیرا از جمله خواص و
ویژگیهای این دو سوره، این است که با خواندن این دو سوره میتوان خود یا کس دیگری
را«تعویذ»کرد.تعویذ یعنی در پناه قرار دادن، دفع شر کردن و حفظ نمودن.به عبارت دیگر، خواندن
این دو سوره باعث دفع بعضی از شرور و آفات خواهد شد.و معوذ، اسم فاعل تعویذ، و به
معنای تعویذ کننده، در پناه قرار دهنده و حفظ کننده است.
خلاصه ماشینی:
"در روایت آمده است که:شیطانبینی خود را بر قلب انسان میگذارد(به سراغ انسان میآید)، ولی وقتی این انسان به یاد خدا افتاد، خود را عقب میکشد و مخفی میشود«فاذا ذکر الله خنس» (علل الشرایع صفحه 526).
عوذه:وقاه(راغب/352)و این دو سوره از این جهت، معوذتین نامیده شدهاند که با«قل اعوذ» آغاز میشوند(ابن منظور 3/499، زبیدی 5/382) یعنی انسان با خواندن این دو سوره، خود را-یا کس دیگر را-در پناه خداوند قرار میدهد.
*** وسواس، یوسوس نخست توضیحی درباره وزن این کلمه میدهیم: «وسواس»اسم مصدر است، ولی به خاطر مبالغه، به معنای وصفی به کار رفته است.
» در روایتی از پیامبر اکرم-ص-چنین آمده است: «ان الشیطان واضع خطمه علی قلب ابن آدم فاذا ذکر الله سبحانه خنس»(طبرسی 10/561)شیطان بینی(منقار)خود را بر قلب انسان میگذارد."
کلیدواژه ها:
کلمهرببه معنایمالک و صاحب اختیار است
،
مثلرب البیت؛یعنی صاحب و مالک خانه
،
و لزوما به معنایپرورش دهندهنیست
کلید واژه های ماشینی:
تعویذ
،
معوذ
،
سوره ناس
،
وسواس
،
خنس
،
خناس
،
شیطان
،
فلق
،
معنای تعویذ کننده
،
اسم فاعل تعویذ