خلاصه ماشینی:
"راهنماها،امکان فراگیری چگونگی استفاده از منابع گوناگون همچون کتابهای مرجع،فهرست کتابخانه، پایگاههای اطلاعاتی و نشریات ادواری را برای دانشجویان وقتی از اهمیت سواد اطلاعاتی و روشهای ارتقای این مهارتهای بسیار مهم،سخن به میان میآید،کلاسهای درس، نخستین ابزاری هستند که به ذهن خطور میکنند واقعیت آن است که برخی از استادان برای عدم توجه به آموزش استفاده از کتابخانه در برنامههای کلاسیشان بهانههای مختلفی میآورند فراهم میکنند.
کتابداران مرجع،گزارش میدهند که وقتی کاربران به اهمیت اطلاعات ارائه شده از سوی پایگاهها و سایر منابع اینترنتی واقف شوند،میز مرجع شلوغتر خواهد شد و به دنبال آن،کتابداران وقت بیشتری را برای آموزش کاربرانی که برای استفاده از منابع الکترونیکی به میز مرجع مراجعه میکنند،صرف مینمایند(23).
در حقیقت،آنها با تشویق دانشجویان،ضرورت آموزش راهنماها،امکان فراگیری چگونگی استفاده از منابع گوناگون همچون کتابهای مرجع،فهرست کتابخانه، پایگاههای اطلاعاتی و نشریات ادواری را برای دانشجویان فراهم میکنند همانگونه که کتابداران در رویارویی فیزیکی با کاربران،خواهان آموزش چگونگی یافتن و ارزیابی اطلاعات به آنان هستند، کتابداران دستاندر کار میز مرجع مجازی نیز علاقهمند به آموزش کاربران و تبدیل آنان به باسوادان اطلاعاتی میباشند چگونگی استفاده از منابع کتابخانهای و ارزیابی اطلاعات را تبیین میکنند.
با توجه به آنچه گذشت،بر کتابدار است که پشت میز مرجع حاضر باشد و از فرصتهای موجود برای آموزش استفاده کند،دانشجویان را به منابع پیوسته مناسب و معتبر هدایت نماید و به آنها چگونگی ارزیابی اطلاعات بازیابی شده را انتقال دهد.
در صورتی که کتابخانهء دانشگاهی یکی از اهدافش ارتقای سواد اطلاعاتی باشد،وبسایتش باید زمینهساز آموزش رفتار اطلاعجویی مناسب برای دانشجویان شود ما کتابداران،مسئول ایجاد عاداتی هستیم که یادگیری مادام العمر را در میان کاربرانمان نهادینه خواهند ساخت و از این فرآیند پشتیبانی خواهند کرد."