چکیده:
در عصر حاضر جهانی شدن،کل ساختار دانش متحول گردیده است و دانش روابط بین الملل نیز وارد فاز جدیدی از روند تکاملی خود شده است و ساختار و ماهیت آن از سه منظر هدف،موضوع و روش عمیقا متحول گردیده است.این مقاله سعی دارد با توجه به این سه عنصر اساسی،تغییر و تحولات صورت گرفته در دانش روابط بین الملل کنونی را مورد بررسی قرار داده و چارچوب و پایهای اولیه برای مطالعات بیشتر و سازمانیافتهتر فراهم نماید.این مقاله،در پایان این سئوال را در ذهن من پروراند که چه ارتباطی را میتوان بین نظم یا بینظمی حاکم بر نظام بین الملل و نظریه روابط بین الملل ترسیم کرد؟این سئوال منتج از این نوشتار،آغازی برای تلاشی دیگر خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"علل و عوامل متعددی را میتوان در بروز تغییر و تحولات جدید در حیطه این رشته مورد علاقه قرار داد ولی بدون شک عامل مهمی که تمام علل و عوامل دیگر را شدیدا تحت تأثیر قرار میدهد؛«تشدید روند جهانی شدن»است و بر اساس همین عامل،هدف این نوشتار بررسی تأثیرات جهانی شدن بر دانش روابط بین الملل میباشد و به گونهای تلاش خواهد شد تا به این سئوال پاسخ داده شود که جهانی شدن از چه طریقی موجب بروز تغییر و تحولات شگرف در دانش روابط بین الملل شده است؟و رشته روابط بین الملل در عصر جهانی شدن از منظر هدف،موضوع و به ویژه روش چه ویژگیهایی دارد؟ انگیزه اصلی تفکر من،درباره این موضوع و تدوین و تنظیم مطالبی در این باره این بوده است که عمدتا در آثار و سخنان دانشگاهی مختلف مکررا اشاره به تغییر،تحول و حتی به بحران رسیدن رشته روابط بین الملل میگردد ولی به ندرت به چگونگی ارتباط تغییرات رخ داده با علل و عوامل اصلی(به ویژه جهانی شدن)به طور سازمان یافته و منسجم پرداخته میشود.
اجماع نظر نسبی محققین و نظریهپردازان را در پیرامون اصول و مفروضات بنیادی اثباتی و تجربی به چالش کشیده و دیدگاههای جدید جایگزین نیرومندتر نموده است که بر این اساس فهم مسائل بر توصیف و پیشبینیپذیری علمی تقدم داشته،واقعیتها و ارزشها(هستها و بایدها)در ارتباط با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته(گشوده شدن زمینه برای روشهای تجویزی در سطحی وسیع)و تحقیق در چارچوب روشی محدود و صرف رد شده و بنابر ابعاد و جنبههای مختلف موضوعات از روشهای متکثر در کنار یکدیگر استفاده میگردد(تکثرگرایی روششناختی)دانش روابط بین الملل که-از ابتدا به عنوان یک دانش بین رشتهای مطرح بوده است-در سالیان اخیر برای فهم و تبیین بهتر و کارآمد مسائل موضوعات جدید و پیچیده به سایر رشتهها نظیر انسانشناسی،روانشناسی،اقتصاد،فلسفه اخلاق،جامعهشناسی و..."