خلاصه ماشینی:
"بنا به گفتۀ مؤلف کتاب حاضر در پیش گفتار،حاصل مهمترینشبهه مخالفان که سؤال اصلی این پژوهش نیز است،این است کهنهج البلاغه از کلمات و سخنان امام علی(ع)فراهم نشده است،بلکهبه تمامی یا بخشی از آن از امام علی(ع)نیست،زیرا در برخی کلماتآن سخنان دقیق و اصطلاحات عمیق فلسفی و عقلی و عرفانای نهفتهاست که جغرافیای فکری و فرهنگی آن زمان عاری از آن اصطلاحات وتعبیرات بوده و اساسا فهم و درک این مسائل برای مردمان آن عصرناممکن بوده است.
همچنین هرگاه فردی در انتساب گفتارهاینهج البلاغه به امام علی(ع)تردید و تشکیک روا میداشت باید دربارۀآیات قرآن کریم نیز همین گونه میپنداشت،زیرا انبوهی از آیات قرآنمجید دربارۀ مباحث عقلی و استدلالی است.
مؤلف برخلاف نظر برخی که معتقدند مسائل عقلی و فلسفی اسلامبرگرفته از نظرات و آثار سقراط،افلاطون،ارسطو و محصول اندیشۀیونانیان است،بر این باور استت که کسانی که چنین معتقدند به درستیمفهوم وحی و مراتب عقل و دانش نبوی را درنیافتهاند!حال آنکه بر پایۀنظر صحیح،اسلام خود دارای فلسفۀ ویژهای است و آن فلسفه نیزبرگرفته از گفتار وحی(قرآن)و بیان کردار رسول خدا(ص)(سنت)است و در شیوه فلسفی خود به هیچ فرد یا ملتی نیازمند نبوده است."