چکیده:
این مقاله،ابتدا به بررسی تعاریف کارآفرینی اجتماعی (SOCLAL ENTREPRENEURSHIP) از دیدگاه چندین نویسنده میپردازد،سپس ویژگیهای مربوط به کارآفرینان اجتماعی و آنچه که این کارآفرینان را از کارآفرینان معمولی متمایز میسازد،مطرح شده است،در ادامه به تشریح عوامل حیاتی موفقیت در کارآفرینی اجتماعی،اعم از صداقت،دلبستگی،روشنی هدف،تعهد،شهامت،ارزشهای اساسی،تمرکز بر مشتری،برنامه ریزی،اقدام و انعطافپذیری،پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس در این مقاله سعی شده است تا با ارائه تعاریفی از کارآفرینی اجتماعی و ویژگیهای کارآفرینیان اجتماعی و معرفی عواملی که برای موفقیت در آن ضروری هستند،گامی در جهت شناساندن بهتر این مقوله بردارد.
بیشتر نویسندگان این طور بیان کردهاند که (به تصویر صفحه مراجعه شود)کارآفرینان اجتماعی، برقراری عدالت و تغییر اجتماعی را به عنوان رسالت خود در نظر میگیرند.
در این جا دو پرسش مطرح میشود:اول اینکه چرا سازمان در مسیر کارآفرینی اجتماعی قدم برداشته است؟و دوم اینکه چه نیروهای هدایتگری شما را در این مسیر حرکت میدهند؟این موضوع مهمی است که،اعضای تیم کارآفرینانه پیش از اینکه فرایند برنامهریزی را شروع کنند در رابطه با این پرسشها به اجماع برسند،زیرا که شما برای اینکه بتوانید پاسخ محکمی برای منتقدانتان داشته باشید،به اجماع نیاز خواهید داشت.
اگر این کار را انجام ندهید شما هرگز قادر نخواهید بود موفقیتتان را به دیگران نشان دهید (همان) 4)تعهد مورد چهارم،تعهد است.
متاسفانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بیشتر افراد به تعهد داشتن به انجام امری بیمیل هستند به این دلیل که آنها مخالف ریسک هستند و یا اینکه ثبات را جستجو میکنند،هر دو دلیل غیر قابل درک و با واقعیتهای بازار در تعارض است.
*محیطی آرام فراهم کنید:زمانی که تیم تان را انتخاب کردید،برای اینکه مطمئن شوید که همه افراد با چارچوب استراتژیک شما راحت هستند و بر پاسخ پنج پرسش زیر توافق دارند فرصتی را اختصاص دهید: چشمانداز ما چیست(چگونه میخواهیم دنیا را تغییر دهیم)؟ رسالت ما چیست؟ ارزشهای اساسی که ما را هدایت میکند،چیست؟ برای انجام این فرایند چه نیروهایی ما را هدایت میکند؟ چه نتایجی را انتظار داریم؟(همان).