چکیده:
<P> خداوند معرفت خود را به صورت فطری، به انسان و بلکه به همه حیوانات عطا فرموده است. این معرفت در عالم ذر و عالم ارواح به انسان عطا شده است. خلقت ارواح قبل از اجساد، با استناد به روایت بررسی شده و پس از بیان تواتر روایات، نکتههایی به عنوان نتیجه بررسی روایات، ذکر شده است. </P><P>فرقه فرقه بودن ارواح با توجه به عبارت «الأرواح جنود مجندة» تبیین و معنای جنود مجنده بررسی شده است، نظریات استاد مصباح درباره این روایات، بیان و نقد و بررسی شده، به تواتر روایات و نکات حاصله اشاره و روایات متفرقه در این باب نیز ذکر شده است. </P>
خلاصه ماشینی:
"در خصوص خلقت ارواح پیش از ابدان و وجود عالم ارواح مستقل از ابدان، روایات فراوانی از امامان اهل بیت علیهمالسلام رسیده است که به نظر برخی از حدیث شناسان و عالمان دینی تواتر مضمونی دارند و گاه ادعای تواتر لفظی نیز شده است.
خلقت ارواح قبل از اجساد به دو هزار سال 1ـ1) احادیث این باب 1ـ1ـ1) پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرماید: خلق الله الأرواح قبل الأجساد بألفی عام، ثم أسکنها الهواء، فما تعارف منها ثم، ائتلف هاهنا؛ و ما تناکر ثم، اختلف هاهنا.
1ـ1ـ3) امام صادق علیهالسلام فرمود: إن الله تبارک و تعالی خلق الأرواح قبل الأجساد بألفی عام، فجعل أعلاها و أشرفها أرواح محمد و علی و فاطمة و الحسن و الحسین و الأئمة بعدهم علیهمالسلام فعرضها علی السماوات و الأرض و الجبال، فغشیها نورهم.
1ـ3ـ9) پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم در عالم ارواح، بر تمام ارواح ـ به خصوص ارواح پیامبران علیهمالسلام ـ مبعوث شده و همه آنها را به توحید و اطاعت و پیروی از خود دعوت کرده است و نخستین اجابت کننده امیرالمؤمنین علیهالسلام بوده است.
از ائتلاف و اختلافی که این ارواح به صورت لشکر جمع شده داشتند، استفاده میشود که آنان گروه گروه بودند: گروهی با گروه دیگر اختلاف داشتند و میان برخی از آن گروهها ائتلاف و آشنایی برقرار بوده است.
روایات فراوانی نیز در باب خلقت ارواح پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امامان اهل بیت علیهمالسلام وارد شده است؛ ولی از آنجا که این گروه از روایات، خارج از موضوع بحث است، (1) از نقل آن روایات صرف نظر میشود."