خلاصه ماشینی:
مور-به روایت خودش-در این سفر با مردی جهاندیده به نام هیثلودی که از همراهان امریگو وسپوچی-دریانورد معروف که قارهء آمریکا به نام او نامگذاری شده-همه جا را گشته است، مواجه میشود و این مرد خاطرات خود را از مردم جزیرهء یوتوپیا برای او باز میگوید و با مقایسهء قوانین حاکم بر جوامع آن روز، آنان را مردمی خردمند معرفی میکند.
در این بخش میبینیم که اطرافیان پارشاه را آدمهای نابخرد پر کردهاند و در این جمع «هر کس عقیدهء خویشتن را برتر میداند و بدان میبالد»و همه خود را خدایگان عقل و خردمندی میدانند و در نتیجه؛ گر از بسیط زمین عقل منعدم گردد به خود گمان نبرد هیچ کس که نادانم در چنین فضایی که خردمند دم نمیزند،نظام حاکم باعث بیکاری و فساد شده است و بیکاران از سر اضطرار و برای رفع گرسنگی و به چنگ آوردن لقمهای نان به دزدی روی میآورند و حکومت سادهترین راه حل را برمیانگیزد و آنان را به دار میآمیزد،حال آن که«دزدی ساده چنان جنایتی عظیم نیست که جزای آن گرفتن جان یک انسان باشد و در ضمن هیچ کیفری،هر چند هم بزرگ،نمیتواند کسی را که کار و باری ندارد، از دزدی باز دارد...
آیا این طنز روزگار است که کسی چنین در نظر،از رواداری دینی دم بزند و آن گاه در عمل چنان باشد؟یا آن که اساسا همان طور که پارهای پنداشتهاند،مور قلم اندازانه و به عنوان تفریح این کتاب را نوشته است و خود چندان به آن باور ندارد؟ دیگر آن که مور در بخش اول کتاب از قانونی کردن مجازات و تعیین قانون،سخن میگوید،اما در بخش دوم،همه چیز به خواست سنا واگذار شده است.