خلاصه ماشینی:
نیز این که دیانت و فلسفه در اندیشهء فارابی از حیث تأسیس اندیشهء مدینه فاضله قابل اهمیت است(ص،68).
آنچه در روش تألیف این کتاب و عنوان آن قابل تأمل است،تطبیق آراء فارابی و افلاطونی و ارسطوست که مؤلف کتاب این نقطهء عطف را به طور ناقص انجام داده است،به گونهای که برای خوانندهء کتاب مهم این است که پیش از طرح اندیشههای فارابی،آراء افلاطون و ارسطو مطرح میشد تا از این حیث،رعایت جوانب تاریخی اندیشهء مدینه فاضله نیز شده باشد.
معهذا مدینهء فاضلهء فارابی در یک اصل اساسی با افلاطون و ارسطو متفاوت است که مؤلف محترم نیز با دقت به آن توجه کرده و آن این است که در مدینهء فاضلهء فارابی،برتری و فضل انسان به آزادی و اندیشه است و چون شهروندان آن فکر میکنند،لذا مدینه فاضله تشکیل میشود.